آمریکا: حضور دیپلماتیک در افغانستان به فرودگاه امن بستگی دارد

گروه طالبان با پیشنهاد ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل مخالفت کرده است

امنیت فروگاه کابل به مسئله‌ای اساسی برای حضور دیپلماتیک کشورهای خارجی در افغانستان تبدیل شده است - Dominique FAGET / AFP

وزارت‌ خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که حفظ حضور دیپلماتیک بین‌المللی در کابل به داشتن فرودگاه فعال و امن بستگی دارد در غیر این صورت سفارت‌خانه‌ها در پایتخت افغانستان بسته خواهند شد.

واشینگتن این سخنان را یک روز پس از مخالفت طالبان با سپردن مسئولیت فرودگاه کابل به نیروهای ترکیه ایراد کرد.

ترکیه پیشنهاد داده است که با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، نیروهای این کشور محافظت و مدیریت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل را به عهده بگیرند. 

انتظار می‌رود تمام نیروهای آمریکایی و خارجی تا کمتر از سه ماه دیگر افغانستان را ترک کنند. ترکیه نیز در قالب ناتو چند صد سرباز به افغانستان فرستاده است، اما طالبان خواهان خروج کامل نیروهای ناتو از جمله ترکیه است.

این موضع‌گیری طالبان پرسش‌های جدی را برای ایالات متحده، کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد به وجود آورده است که در صورت تشدید جنگ‌ها برنامه خروج کارمندان سفارت‌خانه‌هایشان با مشکل مواجه می‌شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به موضع طالبان گفته است: «ما تاکید می‌کنیم که یک فرودگاه فعال و امن برای هر نوع حضور دیپلماتیک حیاتی است و به سود مسافران و اقتصاد افغانستان خواهد بود.»

از این سخنان بر می‌آید که اگر سفارت‌خانه‌های خارجی نتوانند اطمینان حاصل کنند که به یک فرودگاه امن و مطمئن دسترسی دارند، ناچارند سفارت‌خانه‌های خود را ببندند.

استرالیا ماه پیش (مه) به دلیل نگرانی‌های امنیتی سفارتش را در کابل بست، اما هفته گذشته آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که سفارت آمریکا باز خواهد بود.

دولت افغانستان بستن سفارت استرالیا را تصمیم یک دولت مستقل می‌داند اما تاکید می‌کند که توانایی تامین امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک را دارد.

مقام‌های آمریکایی باور دارند که شورشیان طالبان در پی جلب مشروعیت بین‌المللی هستند تا از حالت انزوا بیرون بیایند.

تصمیم جو بایدن به خروج تمام نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری (۲۰۲۱) تمام مذاکرات صلح را متوقف کرده و طالبان سطح خشونت‌های خود را افزایش داده و این نگرانی به وجود آمده است که افغانستان به سمت جنگ تمام عیار داخلی در حرکت است و این اتفاق می‌تواند به بازگشت طالبان به قدرت بینجامد.

انتظار می‌رود جو بایدن در جریان دیدار با رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهورd ترکیه، در روز دوشنبه هفته پیش‌ رو در جلسه سران ناتو مسئله امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و فرودگاه کابل را بررسی کند.

بیشتر از جهان