پیام صریح لباس جیل بایدن به ملانیا ترامپ و کامالا هریس

بانوی اول آمریکا در سفر به بریتانیا، کتی پوشید که پشت آن کلمه «عشق»‌ نوشته شده بود

پشت کت جیل بایدن(راست) کلمه «عشق»‌ و پشت کت ملانیا ترامپ نوشته شده است «من اهمیت نمی‌دهم. شما چطور؟»- MANDEL NGAN, Brendan Smialowski / AFP

می‌گویند پشت سر هر مرد موفق یک زن فوق‌العاده ایستاده است. در جهان سیاست این امر اغلب در دنیای غیرمنتظره مد جلوه‌گر می‌شود. حضور رئیس‌جمهوری و بانوی اول آمریکا در کنفرانس کشورهای گروه هفت در هفته جاری، یکی از آن مثال‌ها است.

عصر روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن، زمانی که بانوی اول آمریکا قبل از نشست گروه هفت در کورنوال انگلستان با خبرنگارها صحبت کرد، کتی بر تن داشت که به‌دقت انتخاب شده بود. پشت این کت سیاه ساده پیامی نوشته شده بود که براقی و درخشندگی ظریفی داشت:‌ «عشق». به نظر می‌رسد که این پیام با پیامی که پشت یکی از لباس‌های ملانیا ترامپ نوشته شده بود، کاملا در تضاد است. بانوی اول سابق آمریکا در یکی از سفرها با همسرش دونالد ترامپ، کاپشنی پوشیده بود که پشت آن نوشته بود «من اهمیت نمی‌دهم. شما چطور؟» او این کاپشن را در بازدید از بازداشتگاهی در تگزاس و در گرماگرم رسوایی جدا کردن کودکان از خانواده‌هایشان در مرز میان مکزیک و آمریکا به تن کرده بود.

از بانوان اول انتظار می‌رود که نقشی بسیار دشوار ایفا کنند، همواره حمایتگر ظاهر شوند و در عین حال، بیش از حد قدرتمند به نظر نرسند؛ فعال باشند اما «زیادی»‌ فعال نباشند. سلیقه آنان در لباس پوشیدن و حالت‌ صورتشان هم همیشه زیر ذره‌بین رسانه‌ها است- چه منصف باشند و چه نباشند- و بانوان اول از این نکته آگاهند. اگر کسی بخواهد پیامی را به خبرنگارانی برساند که در مراسم رسمی برای عکاسی از آنان حضور دارند، گفتن اینکه «اهمیتی برایم ندارد» کاری بس آسان است و پیام به‌شکل واضحی انتشار خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جیل بایدن، در پاسخ به سوالی درباره انتخاب کتی که پوشیده بود، به‌سادگی گفت که حامل پیام «عشق از آمریکا‌» است. حالا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد با نبود ترامپ در کاخ سفید، میزان تایید بین‌المللی رئیس‌جمهوری آمریکا سر به فلک گذاشته، واضح است که جیل بایدن مایل است تصویری متضاد با پیشینیان خود ارائه دهد. آنچه معلوم نیست این است که آیا این کت قبل از سخنان کامالا هریس در گواتمالا انتخاب شده بود یا پس از آن؟ 

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر و در سخنان این هفته خود که در سفر به گواتمالا ایراد کرد، از مهاجران و پناهجویان بالقوه خواست: «نیایید!» حال پرسش این‌جا است که آیا این پیامی ظریف برای حمایت از کسانی بود که قصد دارند از کشورهای دیگر به آمریکا بیایند که در نمایشی به سبک جکی کندی به اجرا درآمد؟ آیا او با در نظر گرفتن موقعیت ملانیا ترامپ هنگام پوشیدن کت معروف حاوی پیام، به‌عمد از این فرصت برای پوشیدن کت خود استفاده کرده بود؟ یا این که صرفا نشان‌دهنده واقعیت‌ او در مقام بانوی اول است؟

نمی‌دانیم و احتمالا هرگز هم نخواهیم دانست، اما آنچه می‌دانیم ساده است:‌ جهان نیازمند عشق و مهربانی بیشتری است که در عمل رهبران بیان شود. ما به علائم بصری بیشتری نیاز داریم تا به‌جای آن که بگوید «من اهمیت نمی‌دهم. شما چطور؟» بگوید «عشق». ما نیاز داریم تا با پارچه‌های رنگارنگی که می‌گویند قرار است از دوره تاریک قبلی قدرت بگیریم، بهبود یابیم. ما به ملایمت و درخشندگی و خوش‌بینی نیازمندیم. باید احساس کنیم که عشق و نه نفرت و جدایی و ترس، برای کسی که در کاخ سفید زندگی می‌کند جای خوبی برای شروع است.

پس از همه آنچه از سر گذرانده‌ایم، وقت آن بود که چنین بانوی اولی داشته باشیم و وقت آن بود که بگوییم اگر کسی تمام وقتش را با رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا سپری می‌کند، «بی‌اهمیتی» در قاموس او جایی ندارد.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی