محرومیت بازیکن تیم والیبال صربستان به دلیل رفتار نژادپرستانه

او از شرکت در دو مسابقه محروم و فدراسیون والیبال صربستان هم بیش از ۱۵ هزار پوند جریمه شد

فیلم ویدیویی سانیا جورجویچ را نشان می‌داد که داشت با انگشت گوشه چشمانش را می‌کشید‌ـ Screengrab/Video

 پس از اینکه بازیکن والیبال تیم صربستان در بازی با تایلند، ژستی نژادپرستانه‌ علیه آسیایی‌تباران نشان داد و خشم طرفداران این ورزش را برانگیخت، از دو مسابقه محروم شد.

سانیا جورجویچ در اول ژوئن به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین انضباطی جریمه شد، زیرا یک فیلم ویدیویی او را در حال باریک کردن چشمانش با انگشتان خود نشان می‌داد.

خانم جورجویچ همان زمان در پاسخ به واکنش خشمگین هواداران عذرخواهی کرده بود. او در حساب کاربری خود در اینستاگرام که اینک غیرفعال شده‌ است، نوشت: «من اشتباه خود را متوجه شدم و بلافاصله پس از مسابقه از کل تیم تایلند عذرخواهی کردم.» او افزود: «من فقط می‌خواستم با این حرکت این پیام را به هم تیمی‌هایم برسانم که حالا ما هم مثل آن‌ها شروع به دفاع کنیم. من قصد نداشتم به کسی بی‌احترامی کنم.»

فدراسیون والیبال صربستان این حادثه را «یک سوء‌تفاهم ساده» توصیف کرده و نوشته است که آن‌ها «صمیمانه» از تیم تایلند عذرخواهی می‌کنند و از مردم خواستند که به این حادثه «بیش از آنچه هست» واکنش نشان ندهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فدراسیون نوشت: «سانیا از اشتباه خود آگاه است و بلافاصله از کل تیم تایلند عذرخواهی کرد. او قصد بی‌احترامی نداشت. البته آن حرکت کار نادرستی بود. همه آنچه اتفاق افتاد سوءتفاهمی ساده بود که در یک فضای دوستانه بین بازیکنان دو تیم رقم خورد.»

علاوه بر محرومیت از حضور در دو مسابقه برای خانم جورجویچ، فدراسیون والیبال صربستان هم بیش از ۱۵ هزار پوند جریمه شده است. در بیانیه کمیته فرعی هیئت انضباطی فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB) آمده است که این پول را به مقابله با رفتارهای تبعیض‌آمیز و/یا تامین مالی برنامه‌های آموزشی درباره حساسیت فرهنگی اختصاص می‌دهند.

تصویر ثابتی از فیلم آن لحظه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش گسترده‌ای به دنبال داشت. روز پنجشنبه طوماری با امضای ۵۰۰۰ نفر منتشر شد که مسئولیت‌پذیری بیشتر بازیکنان ورزشی و فدراسیون‌ را خواستار شده بود.

در این طومار آمده است: «در مقام یک انسان، عذرخواهی حداقل کار است. اما جورجویچ و تیم ملی والیبال [صربستان] نماینده کشورشان در یک ورزش رسمی با قوانین رسمی اف‌آی‌وی‌بی هستند و برای حفظ اعتبار این ورزش در جهان و الگوسازی برای مردم، این قوانین باید اجرا شود.»

© The Independent

بیشتر از ورزش