خدا نگذرد از آنها که به مراکز دیپلماتیک حمله کردند

روحانی ارتقای روابط بین ایران و روسیه را موفقیت دولت خود دانست

حسن روحانی از حمله به سفارت عربستان به شدت انتقاد کرد -AFP

حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو، با اشاره به حمله به سفارت عربستان سعودی اظهار داشت خدا نگذرد از آنان که نگذاشتند روابط ما با برخی همسایگان بهبود یابد. کارهای کودکانه و احمقانه کردند و به مراکز دیپلماتیک حمله بردند.

او در ادامه و با توضیح در مورد ارتقای روابط سیاسی ایران با روسیه طی ۸ ساله گذشته، افزود با کشور روسیه در زمینه مسائل نظامی، مخصوصاً دفاعی همکاری خوبی داریم که بعد از ورود اس-۳۰۰ از روسیه، روابط ما در این زمینه بسیار گسترده‌تر از قبل شد.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ ، بیش از پنج سال است که روابط سیاسی خود را با ایران به طور کامل قطع کرده است. این تصمیم به دنبال حمله «طلاب و دانشجویان بسیجی» به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت. مهاجمان به دنبال اعدام شیخ باقر نمر، یک روحانی شیعه در عربستان به سفارت این کشور در تهران حمله کرده و آن را آتش زدند.

با تشدید بحران سیاسی در یمن و حمله حوثی‌های مورد حمایت سپاه قدس به جنوب این کشور و تصرف صنعا، روابط دو کشور بدتر از پیش هم شد. عربستان حامی دولت قانونی عبدربه منصور هادی است که از سوی سازمان ملل و کشورهای جهان به رسمیت شناخته می‌شود. ایران در مقابل از گروه اسلام‌گرای انصارالله حمایت می‌کند که بخشی از حوثی‌های شمال یمن هستند.

در سال‌های گذشته عربستان، آمریکا و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ایران را عامل تسلیح حوثی‌ها به پهپادهای تهاجمی و موشک‌های دوربرد معرفی کرده‌اند. جمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده است. حوثی‌ها در ماه‌های گذشته حمله به مناطق صنعتی و غیرنظامی عربستان سعودی را شدت داده‌اند. عربستان بارها اعلام کرده است که این حملات با استفاده از جنگ‌افزارهای ساخت ایران انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر روحانی ارتقای روابط ایران و روسیه در دوران ریاست جمهوری خود را به‌عنوان موفقیتی چشمگیر تلقی می‌کند. روابط ایران و روسیه نیز در دوران مذاکرات هسته‌ای و نیاز ایران به حمایت این کشور و حق وتوی آن در شورای امنیت، رو به افزایش گذاشت. با این حال، بسیاری از منتقدان معتقدند که روسیه تا به حال برخلاف منافع ملی، تنها از کارت ایران در برابر ایالات متحده استفاده کرده است.

روسیه و ایران در تحولات خاورمیانه، قفقاز جنوبی، آسیای میانه و افغانستان، همکاری مشترک داشتند زیرا پیامدهای تحولات یاد شده می‌توانست در امنیت و منافع تهران و مسکو تأثیرگذار باشد، افزون بر آن، روسیه، ایران را به‌عنوان بخشی از پروژه استراتژیک خود برای به چالش کشیدن نفوذ ایالات متحده در منطقه می‌دانست و سعی داشت با بهره‌برداری از وضعیت فراهم شده، خود را به‌عنوان قدرت بزرگ بین‌المللی مطرح و تثبیت کند.

از سوی دیگر، روسیه به دلیل عضویت دائم خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد و ادامه حمایت از برجام، از سال ۲۰۱۵ تاکنون به‌عنوان شریک عمده ایران در عرصه سیاست بین‌المللی به شمار می‌رود. اما به رغم داشتن هماهنگی و همسویی با ایران، روسیه سعی دارد روابط خود را با مخالفان منطقه‌ای ایران همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل نیز گسترش دهد.