فرمان آماده‌باش وزیر دفاع آمریکا: مقابله با چین اولویت ما است

آمریکا می‌خواهد توجه نظامی‌اش را به جای خاورمیانه به چین معطوف کند

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، از پنتاگون خواسته است تمرکز خود بر چین را افزایش دهد. آمریکا، چین را بزرگ‌ترین رقیب راهبردی خود در سطح جهان می‌داند.

آقای آستین روز چهارشنبه (۹ ژوئن) پس از صدور فرمانی درونی برای نیروهای پنتاگون گفت: «حالا این وزارتخانه است که باید به کار بیافتد.»

جزئيات این فرمانِ وزیر، طبقه‌بندی‌شده و محرمانه‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در ماه فوریه و کمتر از یک ماه پس از سر کار آمدن، گروه کاری ۲۳ نفره‌ای برای تدوین استراتژی وزارت دفاع نسبت به چین تشکیل داد و این فرمان نتیجه کار چند ماهه این گروه است. آقای بایدن در اولین دیدار خود از پنتاگون به عنوان فرمانده کل قوا خبر از تشکیل این گروه کاری داده بود که نشان از اهمیت آن می‌دهد. این گروه شامل نمایندگان نیروهای مسلح، فرماندهی‌های مختلف، ستاد کل ارتش، دفتر وزیر دفاع و جامعه اطلاعاتی کشور می‌شد.

یکی از مقام‌های ارشد پنتاگون در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» بدون افشای نام خود گفت: «هدف از فرمان وزیر نهایتا ایجاد نظم در وزارتخانه و تضمین این است که اولویت ما همان‌طور که اعلام‌ کرده‌ایم، چین باشد.»

عروج چین به عنوان ابرقدرتی جهانی واقعیت سال‌های اخیر جهان است. در قوه مقننه آمریکا نیز قانون‌گذاران هر دو حزب مشغول تدوین ابتکارهای مختلفی برای مقابله با آمال جهانی چین هستند: از سیاست اقتصادی و بازرگانی تا مسائل امنیتی. مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه (۸ ژوئن) یک لایحه وسیع فناوری و تولید تصویب کرد که هدفش محدود کردن نفوذ فناوری‌های چینی بود.

مقام وزارت دفاع گفت: «نفوذ چین و ظرفیت‌های جهانی‌اش در رابطه با تجدید نظامی‌اش و بعضی روابطش در سطح جهان بدون شک مهم هستند و ما هم البته این‌ها را در نظر گرفتیم اما کار ما بررسی سیاست‌های مالی یا اقتصادی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای آستین گفت: «ابتکارهایی که من پیش گذاشته‌ام بخشی از رویکرد وسیع‌تر دولت آمریکا به چین هستند و در کارِ تدوین راهبرد دفاع ملی که اکنون مشغول آن هستیم نقش خواهند داشت.» او گفت فرمان جدید، قابلیت پنتاگون برای «جان بخشیدن دوباره به شبکه کشورهای متحد و شریک ما را بهبود می‌دهد، بازدارندگی را تقویت می‌کند و شکل دادن به مفاهیم جدید عملیاتی، ظرفیت‌های نوخیز، موضع آینده نیروها و جدیدسازی نیروی کار نظامی و غیرنظامی را شتاب می‌بخشد».

مقام‌های پنتاگون تاکید دارند که اقدام‌هایی که در فرمان آمده‌اند و ابتکارهای جدیدی که برای مقابله با چین آغاز می‌شوند محرمانه هستند.

در چهار سال دولت دونالد ترامپ، تنش‌ها بین واشینگتن و پکن به سطحی کم‌سابقه رسید. آقای ترامپ مرتبا به چین حمله می‌کرد و آن‌را متهم به موارد متعددی می‌کرد از دزدی مالکیت فکری گرفته تا سنت‌های غیرمنصفانه بازرگانی و دنیاگیری کرونا.

یکی از مشکلات آمریکا این است که وزارت دفاعش در ۲۰ سال گذشته بیشتر تمرکز خود را جلب مبارزه با گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا در خاورمیانه کرده است و نه مقابله با ارتش‌های مدرنی مثل چین. سند راهبرد دفاعی پنتاگون در سال ۲۰۱۸ از چین به عنوان یکی از رقبای مهم راهبردی آمریکا نام برده بود اما گروه کاری که بایدن تشکیل داد به این نتیجه رسیده که اقدام‌های چندانی برای مقابله با چالش پکن انجام نشده است.

از جمله اقدام‌های ارتش آمریکا افزایش حضور خود در اقیانوس آرام است، جایی که چین نیز مدت‌ها است در نقاط مختلف آن و در برخورد با کشورهایی مثل تایوان (که چین، بخشی از خاک خود می‌داند)، ویتنام و ژاپن فعالیت نظامی می‌کند. آمریکا با اینکه خروج ۲۵۰۰ نیروی باقی‌مانده‌اش در افغانستان به فرمان بایدن آغاز شده است اما هنوز هزاران نیرو در خاورمیانه دارد.

فرمان روز چهارشنبه به قدری مهم است که آقای آستین اعلام کرده شخصا مسئول اعمال آن خواهد بود.

آقای بایدن پیش از این گفته بود که دولتش آماده «رقابت شدید» با چین است اما رویکردی متفاوت از ترامپ خواهد داشت. او در ضمن طرفدار همکاری بیشتر با کشورهای متحد آمریکا در مقابله با چین است.

بایدن در اولین حضور خود در پنتاگون در ماه فوریه گفته بود: «ما با تخلف‌های اقتصادی چین برخورد می‌کنیم اما در ضمن آماده‌ایم زمانی که همسو با منافع آمریکا باشد با پکن همکاری هم بکنیم. ما با بهبود اوضاع داخلی کشور خود از موضع قدرت با چین رقابت خواهیم کرد و در این زمینه با کشورهای متحد و شریک همکاری می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ضمن به این موضوع اشاره کرده که او در دوران حضور خود در دنیای سیاست نسبت به سایر رهبران جهان زمان بیشتری را با همتای چینی‌اش، شی جین پینگ، صرف کرده است.