مونا و محمد الکرد؛ دوقلوی کنشگر فلسطینی

مونا و محمد الکرد ۲۳ ساله در هفته‌های اخیر در صدر اعتراض‌هایی بوده‌اند که می‌خواهد جلو اخراج ده‌ها خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان در این منطقه بایستد

 مونا و محمد الکرد ۲۳ ساله-Ahmad GHARABLI / AFP

پلیس اسرائيل روز یکشنبه (۶ ژوئن) دو دوقلوی کنشگر فلسطینی که در روزهای اخیر به دلیل دفاع از خانه‌شان در محله شیخ جراحِ بیت‌المقدس (اورشلیم)‌ به شهرت جهانی رسیده‌اند دستگیر و پس از ساعاتی آزاد کرد. مونا و محمد الکرد ۲۳ ساله در هفته‌های اخیر در صدر اعتراض‌هایی بوده‌اند که می‌خواهد جلو اخراج ده‌ها خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان در این منطقه بایستد.

در چند ماه گذشته برخورد شدید پلیس در منطقه شیخ جراح و سایر محلات فلسطینی‌نشین بیت‌المقدس شرقی باعث ناآرامی‌های گسترده شده که به نوبه خود منجر به جنگی ۱۱ روزه بین اسرائيل و حماس در نوار غزه شد.

در شرایطی که احزاب مخالف نتانیاهو در اسرائیل موفق شدند با تشکیل ائتلافی وسیع پیش به سوی کنار زدن نتانیاهو بروند، تنش‌ها همچنان در بیت‌المقدس ادامه دارند. ناسیونالیست‌های افراطی اسرائیلی قصد دارند روز پنجشنبه در محله مسلمان‌نشین شهر قدیمی بیت‌المقدس (اورشلیم) راهپیمایی کنند. پلیس اسرائيل که در اوج درگیری‌های ماه گذشته (مه) جلو برگزاری راهپیمایی در «روز پرچم» را گرفته بود در حال بررسی است که این گردهمایی را هم ممنوع کند یا نه.

بالاگرفتن درگیری‌ها کار مخالفان نتانیاهو به رهبری نفتالی بنت راست‌گرا و یائیر لاپی میانه‌گرا برای تشکیل دولت را پیچیده می‌کند. پلیس اسرائیل را یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به نتانیاهو اداره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محله شیخ جراح جزو محلات فلسطینی‌نشین نزدیک دیوارهای شهر قدیم بیت‌المقدس است که ده‌ها سال است مورد نزاع بوده. سازمان‌های یهودی که تفکر ناسیونالیستی و افراطی مذهبی دارند در تلاشند تا جمعیت شهری را که اسرائیل پایتخت خود می‌داند بیشتر و بیشتر یهودی کنند، از جمله با بیرون کردن فلسطینی‌ها. اسرائیل در سال ۱۹۶۷ کل شهر بیت‌المقدس (اورشلیم)‌ را به خاک خود الحاق کرد اما جامعه جهانی این‌را به رسمیت نمی‌شناسند و مناطقی که در این سال اشغال شدند جزو خاک اسرائيل نمی‌داند. فلسطینی‌ها مدت‌‌ها است تاکید دارند که بیت‌المقدس شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌خواهند.

خانواده الکرد ماه‌ها است چهره این آخرین تقلا بر زمین در سرزمین مقدس بوده است. محمد که داستان‌نویس هم هست در گفت‌وگو با شبکه‌هایی مثل «سی‌ان‌ان» به چهره‌ای جهانی تبدیل شده است. فیلمی از مونا که در آن به شهرک‌نشینی یهودی که از آمریکا آمده می‌گوید: «تو می‌دانی این خانه تو نیست» میلیون‌ها بار در اینترنت مشاهده شده است.

صبح یکشنبه پلیس اسرائیل به خانه الکردها رفت و مونا را دستگیر کرد. پدر خانواده، نبیل الکرد، گفت: «پلیس‌های زیادی و به شیوه وحشیانه به خانه یورش آوردند.»

او گفت: «من خوابیده بودم که دیدم در اتاق خوابم هستند.» پلیس سپس دست به جست‌وجو خانه زد و مونا را دستگیر کرد.

آقای نبیل گفت: «دلیل دستگیری این است که ما می‌گوییم از خانه‌هایمان بیرون نمی‌رویم و آن‌ها نمی‌خواهند هیچ‌کس نظرش را بگوید. نمی‌خواهند هیچ‌کس حقیقت را بگوید. می‌خواهند صدای ما را خفه کنند.»

پلیس به دنبال دستگیری محمد هم بود اما او در خانه نبود. او ساعاتی بعد خودش را تحویل پلیس اورشلیم داد.

ناصر عده، وکیل دوقلوها، به روزنامه‌نگاران بیرون ایستگاه پلیس گفت که موکلانش متهم به «برهم زدن ایمنی عمومی و مشارکت در شورش‌های ناسیونالیستی هستند».

خانم مونا الکرد یکشنبه‌شب آزاد شد. اما پیش از آزادی او شاهد درگیری مختصر پلیس با جمعیتی بیرون ایستگاه و پرتاب نارنجک صوتی به سوی آن‌ها بودیم. چند ساعت بعد مونا در اینستاگرام نوشت که برادرش هم آزاده شده است.

بیشتر از جهان