فاوچی از چین خواست پرونده پزشکی کارکنان آزمایشگاه ووهان را آزاد کند

انتشار این اطلاعات ممکن است حاوی سرنخ‌های مهمی درباره نشت احتمالی ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان باشد

دکتر فاوچی اذعان داشت که امکان نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه وجود دارد-POOL / GETTY IMAGES VIA AFP

بنا به گزارش‌ها دکتر فاوچی از چین خواسته است تا به پیشینه پزشکی ۹ نفری که در گذشته به مرضی با علائم مشابه کووید-۱۹ مبتلا شدند، دسترسی داده شود.

دکتر فاوچی گفته است که انتشار این اطلاعات ممکن است حاوی سرنخ‌های مهمی درباره نشت احتمالی ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان باشد.

به نوشته نشریه فايننشال تایمز، این پیشینه پزشکی مربوط به سه محقق در موسسه ویروس‌شناسی ووهان است که در نوامبر ۲۰۱۹ بیمار شدند و شش معدنچی که در سال ۲۰۱۲ و هنگام ورود به یک غار خفاش‌ها در سال ۲۰۱۲ بیمار شدند.

دانشمندان موسسه ویروس‌شناسی بعدها برای نمونه‌برداری از خفاش‌ها به غار رفتند. سه تن از معدنچیان جان باختند.

فاوچی روز پنجشنبه، سوم ژوئن، به فایننشال‌ تایمز گفت:‌ «مایلم پرونده پزشکی سه نفری را ببینم که در ۲۰۱۹ بیمار شدند و اگر واقعا بیمار شدند، دلیل بیماری‌شان چه بود؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت:‌ «همین‌طور درباره معدنچیانی که سال‌ها قبل بیمار شدند. پرونده پزشکی آن‌ها چه می‌گوید؟ آیا عامل ویروسی داشتند؟ چه ویروسی؟»

مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه ویروس کرونا، به فایننشال‌ تایمز گفت:‌ «کاملا امکان دارد که منشاء ویروس سارس-کووی-۲ آن غار باشد که یا به شکل طبیعی یا از طریق آزمایشگاه انتشار یافته است.»

چنانکه ایمیل‌های انتشاریافته دکتر فاوچی، نشان می‌دهد که او در آغاز همه‌گیری درباره «مشخصات غیرعادی ویروس» مطلع شده بود، فاوچی در گفت‌وگو با فایننشال‌ تایمز نیز اذعان داشت که امکان نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه وجود دارد.

مدیر موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی ایالات متحده‌ آمریکا، اعتراف کرد که «نمی‌تواند همه آنچه که در آزمایشگاه ووهان می‌گذرد را تضمین کند». او این سخنان را پس از انتشار ایمیل‌هایش‌ در روز سه‌شنبه و موج انتقادها به عملکرد خود، ایراد کرد.

ایمیل‌های فاوچی نشان می‌دهد که او در اوایل همه‌گیری ویروس کرونا هشدار داده بود که ممکن است ویروس «مهندسی‌ شده باشد» اما او و دیگر کارشناسان آن زمان این ادعا را رد کردند.

او پیشتر گفته بود که کووید-۱۹ یک پدیده طبیعی است، هرچند اذعان کرده بود که در این باره اطمینان «۱۰۰ درصد» ندارد.

دکتر فاوچی در مصاحبه اخیر خود با فایننشال‌ تایمز گفت که هنوز اطمینان ندارد که نشت ویروس از آزمایشگاه موجه‌ترین توضیح درباره همه‌گیری باشد.

او تاکید کرد تحقیق‌ها تا وقتی که احتمالات ثابت شوند، باید ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که هیچ‌یک از کارکنان موسسه ویروس‌شناسی ووهان تاکنون به کووید-۱۹ مبتلا نشده‌اند.

بیشتر از بهداشت و درمان