به توصیه آمریکا و متحدانش، آژانس فعلا علیه ایران قطعنامه نمی‌دهد

کشورهای غربی بیم دارند که صدور قطعنامه علیه ایران، مذاکرات جاری احیای برجام را به خطر اندازد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -  JOE KLAMAR / AFP

آمریکا و متحدان بزرگش در غرب، فعلا بر صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پافشاری نخواهند کرد.

به گزارش رویترز، به نقل از دیپلمات‌های مستقر در وین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده در جسله هفته آینده شورای حکام آژانس خواهان صدور قطعنامه علیه ایران نخواهند شد، گرچه جمهوری اسلامی درباره ته‌نشست اورانیوم پیداشده در سه مرکز هسته‌ای خود توضیحی نداده است.

بنا بر این گزارش، صدور قطعنامه‌ای علیه ایران ممکن است مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام را که میان جمهوری اسلامی و امضاکنندگان توافق هسته‌ای در جریان است، به خطر اندازد.

در آخرین جلسه سه‌ماهه شورای حکام آژانس که ۳۵ عضو دارد، سه کشور اروپایی به همراه آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در انتقاد از ایران آماده کردند، اما با توجه به اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، دور تازه‌ای از گفت‌وگو با ایران را اعلام کرد، این پیش‌نویس را رسما تسلیم شورای حکام نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این مذاکرات به جایی نرسید و آقای گروسی در گزارشی که روز دوشنبه به شورای حکام ارائه داد، گفت: «پس از چندین ماه، ایران توضیح لازم برای وجود ذرات مواد اتمی در سه مکان را که آژانس از آن‌ها بازرسی کرده، ارائه نکرده است.»

روز جمعه، یک دیپلمات مقیم وین به رویترز گفت: «نمی‌شود به دلیل اینکه مذاکرات برجام در جریان است، این گزارش را نادیده گرفت، اما فعلا صدور قطعنامه [علیه ایران] بعید است.»

پنج دیپلمات دیگر به رویترز گفتند که کشورهایشان در انتقاد به ایران بیانیه خواهند داد، اما فعلا از قطعنامه خبری نیست. یکی از آن‌ها گفت: «بیانیه‌های محکمی لازم است. ایران تعهداتی دارم که باید انجامشان دهد.»

یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه گفت: «هیچ پیشرفتی در مذاکره میان ایران و آژانس درباره سوال‌هایی که آژانس از ایران دارد حاصل نشده است.» او درباره گزارش اخیر آژانس ابراز «نگرانی شدید» کرد.

او افزود: «ما قاطعانه از ایران می‌خواهیم هرچه زودتر به سوال‌های آژانس پاسخ دهد.»