کشف لاکپشتی که یک قرن گمان می‌رفت منقرض شده است

پژوهشگران امیدوارند که سرنوشت فرناندا بهتر از «جرج تنها» باشد

جمعیت لاکپشت‌های غول‌پیکر جزایر گالاپاگوس در آمریکای جنوبی، به دلیل هجوم صیادان نهنگ و دزدان دریایی، در قرن نوزدهم به‌شدت کاهش یافت- Afp

لاکپشت غول‌پیکر بومی جزایر گالاپاگوس که گمان می‌رفت یک قرن پیش منقرض شده است، از مخفیگاهش بیرون آمد.

به گزارش تارنمای «لایو ساینس»، پژوهشگران در جزیره فرناندینا در مجمع‌الجزایر گالاپاگوس، این لاکپشت ماده را پیدا کردند و نامش را «فرناندا» گذاشتند.

این کشف در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت و در آن زمان گروه تحقیقاتی اطمینان داشت که این لاکپشت همان گونه غول‌پیکری است که بومی جزیره فرناندیناست و تصور می‌رفت ۱۱۲ سال پیش به دلیل فوران آتشفشان کوهی در آن جزیره، نسل آن منقرض شده باشد.

اما برای اطمینان، نمونه‌های خون لاکپشت را به دانشگاه ییل آمریکا فرستادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه تحقیقاتی ییل، ژن‌های این لاکپشت را با تنها لاکپشت دیگری که در این جزیره در سال ۱۹۰۶ پیدا شده بود مقایسه کردند و حالا پی برده‌اند که فرناندا از همان گونه است.

جیمز گیبز، لاک‌پشت‌شناس و معاون اداره محافظت از گالاپاگوس در دانشگاه ایالتی نیویورک، در بیانیه‌ای گفت: «یکی از بزرگ‌ترین اسرار گالاپاگوس، لاکپشت غول‌پیکر فرناندینا بوده است. کشف دوباره این گونه گم‌شده حالا این امید را می‌دهد که لاک‌پشت‌های دیگری از همین گونه را پیدا کنیم.»

پژوهشگران امیدوارند که سرنوشت فرناندا بهتر از «جرج تنها» باشد. جرج تنها، نام مستعار لاکپشتی از جزیره پینتا بود که به‌رغم تلاش برای تکثیر گونه‌اش، در سال ۲۰۱۲ در سن صد سالگی مرد و نسلش برای همیشه منقرض شد.

جمعیت لاکپشت‌های غول‌پیکر جزایر گالاپاگوس در آمریکای جنوبی، به دلیل هجوم صیادان نهنگ و دزدان دریایی، در قرن نوزدهم به‌شدت کاهش یافت.

بیشتر از علوم