عراقچی: معلوم نیست در آستانه توافق احیای برجام باشیم

«ممکن است لازم شود هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت‌های بیشتر به کشورهای خود برگردند»

عباس عراقچی، رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، می‌گوید شخصاً مطمئن نیست که مذاکرات وین پیرامون احیای برجام در همین دور به نتیجه برسد.

به گزارش ایرنا، آقای عراقچی روز دوشنبه در خصوص روند مذاکرات و برخی اظهارات مبنی بر این که این دور از مذاکرات وین احتمالاً دور پایانی مذاکرات خواهد بود، گفت: «تاکنون مسیر خوبی در مذاکرات طی شده است، اما درباره این که آیا بتوانیم در این دوره از مذاکرات به جمع‌بندی برسیم، شخصاً مطمئن نیستم.»

او افزود: «ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. ممکن است که لازم شود هیئت‌های مذاکره‌کننده بار دیگر برای مشورت‌های بیشتر به کشورهای خود مراجعه کنند. هنوز در این مورد تصمیم قطعی نگرفته‌ایم. ظرف دو یا سه روز آینده، کار را ادامه خواهیم داد.»

از سویی، میخائیل اولیانوف، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده روسیه، روز دوشنبه پس از شرکت در نشست سه‌جانبه با همتایان ایرانی و چینی خود، با انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، دیدار کرد. آقای اولیانوف نوشت که دو طرف پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات برجام رایزنی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، روز دوشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری هفتگی خود گفت: «مذاکراتی را که در وین انجام می‌دهیم، با دقت و وسواس جلو می‌بریم. هر دوری از مذاکرات می‌توانسته دور آخر باشد ولی چون موضوعاتی باقی مانده، به دور بعدی کشیده شده است.»

عباس خطیب‌زاده، موضع دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد که برای دستیابی به توافق با آمریکا، «همه تحریم‌های برجامی آمریکا و تمام تحریم‌های ترامپ باید رفع شود و در عین حال راستی‌آزمایی صورت بگیرد.»

او افزود: «اگر موضوعات کلیدی حل شود، می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد. نباید درخصوص دور آخر عجله کرد. مذاکرات پیشرفت‌هایی در سه کارگروه خود داشته و الآن به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ است.»

روز یکشنبه آقای اولیانوف اعلام کرده بود که در حال حاضر برنامه‌ای برای دور ششم مذاکرات وجود ندارد و فرض بر این است که دور جاری، دور نهایی است.  

دور پنجم نشست‌های کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران، از چهارم خردادماه با حضور نمایندگان ایران و کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، و چین در وین در جریان است. هیئت آمریکایی نیز مانند دورهای قبلی مذاکرات که در هفته‌های گذشته برگزار شد، در وین حضور دارد، اما مذاکره مستقیم با نمایندگان ایران ندارد و از طریق نمایندگان کشورهای عضو برجام، غیرمستقیم در گفت‌‌‌وگوها شرکت دارد.

آقای اولیانوف روز یکشنبه، نهم خردادماه، با اشاره به درجریان بودن دور پنجم مذاکرات مربوط به برجام در وین، در حساب توییتر خود نوشت: «درحال حاضر برنامه‌ای برای دور ششم وجود ندارد. مذاکره‌کنندگان با این فرض پیش می‌روند که دور جاری باید دور نهایی باشد.»