نگرانی‌ مردم افغانستان از همه‌گیر شدن موج سوم کرونا

تالارهای عروسی و مدارس در بسیاری از مناطق افغانستان تعطیل شده‌اند

موج سوم کرونا صدها نفر را مبتلا کرده و جان بسیاری را گرفته است. دولت افغانستان مدارس و دانشگاه‌های ۱۶ استان را تعطیل کرده است

بیش از دو ماه است که موج سوم کرونا در سراسر افغانستان آغاز شده و در این مدت کم، قربانی‌های بسیار زیادی از شهروندان این کشور گرفته و شمار بسیاری از افغان‌ها را نیز مبتلا کرده است.

مسئولان نهاد‌های سلامت افغانستان پس از آنکه از شیوع موج سوم کرونا در این کشور آگاه شدند، هشدارهای پی‌درپی‌‌ای به شهروندان افغانستان اعلام کرده و تاکید کردند که مردم نباید در مورد شیوع موج سوم کرونا بی‌توجه باشند و جان خود را آگاهانه در معرض خطر قرار بدهند. هشدارهایی که در ابتدا چندان توجهی به آن نشد و مردم فکر کردند که مانند شیوع موج دوم، موج سوم نیز تاثیر چندانی بر سلامتی مردم نخواهد داشت.

حالا که موج سوم کرونا، به شدت تمامی این کشور را در بر گرفته است و شماری از بیماران مبتلا به کرونا را راهی گورستان‌ها کرده است و تعدادی دیگر را به بستر‌های بیماری انداخته است، حکومت افغانستان، وزارت بهداشت و مردم این کشور به شدت نگران شدند و خواستار توجه بیشتر برای مبارزه با وضعیت موجود شده‌اند.

وسعت موج سوم کرونا در افغانستان و  کشته شدن بسیاری از مردم در  مدت یک و دو هفته گذشته شهروندان افغانستان را نگران کرده است است.

افغان‌هایی‌ که در روزهای نخست شیوع موج سوم کرونا، چندان توجهی به هشدارهای نهادهای مسئول سلامت این کشور نداشتند اکنون تاکید می‌کنند که دولت باید در این باره توجه بیشتری نشان دهد و ساده‌انگاری و بی‌توجهی باعث مرگ عمدی بسیاری از شهروندان نشود.  

نادرشاه عمری، ساکن کابل، که یک‌بار تجربه تلخ ابتلا به کرونا را دارد، می‌گوید: «دولت مسئولیت دارد که جان‌های مردم را نجات دهد به هر گونه که ممکن است؛ قوه قهریه، قرنطینه یا هر گزینه دیگری که می داند برای نابودی این ویروس و نجات مردم عملی کند. مردم ما به زبان هشدار و توصیه نمی‌شوند باید جدی مبارزه کرد.»

توریالی شیرزاد، ساکن کابل می‌گوید: «ما مکلف هستیم که به هشدارها و پیام‌های صحی وزارت بهداشت گوش دهیم و عملی بسازیم در غیر آن هیچ فرد در امان نخواهد ماند. حکومت ما باید برای مدت مناسب قرنطینه عمومی اعلام کند و اجازه ندهد که مردم بی‌توجه بوده و قربانی بدهند.»

وحید مجروح، وزیر بهداشت افغانستان، نیز روز گذشته (یکشنبه ۹ خرداد)، از افزایش بیماران مبتلا به کرونا، قربانیان این ویروس و بیشتر شدن شیوع آن در این کشور خبر داد. آقای وزیر هشدار داد که اگر مردم توجه نکنند و به پیام‌های وزارت بهداشت گوش ندهند افغانستان به سمت یک بحران بد کرونایی خواهد رفت که بعدا رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا و مبارزه با موج سوم آن دشوارتر خواهد بود.

آقای مجروح، می‌گوید اگر مردم توجه نکنند و توصیه‌های بهداشتی را مراعات نکنند افغانستان به بحران بدی می‌افتد که درمان مریض‌ها و مبارزه با ویروس را با دشواری همراه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «در حالی که موج سوم در حال شیوع است دو بیمارستان‌ در کابل پر از بیماران مبتلا به کرونا شده است و ما در حال نوسازی چند مکان دیگر برای این بیماران هستیم. مردم باید به حرف‌ها ما گوش بدهند و اجازه ندهند که ویروس کرونا این بار نیز همه‌گیر شده  و قربانی‌های بیشتری بگیرد.»

مریم عثماخیل که استاد یک مدرسه دولتی در کابل است، می‌گوید:«موج سوم، همه‌گیر شده است، دانش‌آموزان ۱۶ استان تعطیل شده‌اند. ما نباید بی‌توجه باشیم و با جان خود بازی کنیم. دولت باید قرنطینه عمومی اعلام کند و مردم باید به توصیه‌های بهداشتی توجه جدی داشته باشند در غیر آن گورهای دسته‌جمعی‌شان را با دست خود بکنند.»

نوریالی نور، نیز می‌گوید: «مردم ما بی‌توجه هستند و هر پیام و هشدار را شوخی می‌گیرند، این مسئولیت دولت است که از قوه قهریه استفاده کند زیرا در غیر آن تماشا کند که مردمش چگونه قربانی می‌شوند.»  

این هشدارهای نهادهای مسئول بهداشت و نگرانی‌های شدید مردم افغانستان در مورد همه‌گیری موج سوم کرونا در این کشور در حالی صورت می‌گیرد که بیمارستان‌ها در کابل از بیماران مبتلا به کرونا پر شده است و جایی برای پذیریش بیماران جدید نیست و این بیمارستان‌ها هم‌اکنون نیز با کمبود تخت، پزشک، کارمند و اکسیژن نیز مواجه هستند.

گفتنی است که در حال حاضر با توجه به آمار رسمی نهادهای مسئول در افغانستان در موج سوم این بیماری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۷۱۶۹۰ می‌رسد که از میان آنان ۲۹۴۴ تن کشته و بیش از ۵۷۴۵۰ تن دیگر سلامتی خود را به دست آورده‌اند، این درحالی است که اگر به هشدارها توجهی نشود ممکن است این آمارها افزایش چشمگیری داشته باشند. 

وزارت بهداشت این کشور گفته است که اگر مردم به هشدارها و توصیه‌های بهداشتی توجه نکنند، بیماران و قربانیان موج سوم کرونا افزایش چشمگیری خواهد داشت و افغانستان را با یک بحران غیرمنتظره روبه‌رو می‌کند.

بیشتر از جهان