واردات نفت آمریکا از ایران پس از ۳۰ سال

این واردات مربوط به مصادره محموله نفتکش توقیف‌شده آشیل بوده است

یک محموله یک‌میلیون و ۳۳هزار بشکه‌ای نفت خام ایران در ماه مارس در یکی از پایانه‌های نفتی آمریکا تخلیه شده است - STR / AFP

تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که در ماه مارس، یک محموله بیش از یک‌میلیون بشکه‌ای نفت خام ایران وارد این کشور شده است. این دومین محموله نفت ایران است که از ۳۰ سال پیش به این‌سو، وارد آمریکا شده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز جمعه، ۷ خردادماه، منتشر شد، نشان می‌دهد که یک محموله یک‌میلیون و ۳۳هزار بشکه‌ای نفت خام ایران در ماه مارس در یکی از پایانه‌های نفتی آمریکا تخلیه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اطلاعات بیشتری درمورد چگونگی واردات این محموله منتشر نکرده است، اما بررسی‌ها نشان که داده‌های منتشرشده مربوط به یک ماه پس از توقیف نفتکش یونانی «آشیل» در راستای تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است. اعلام شد این نفتکش با پرچم کشور لیبریا، نفت خام ایران را به‌نام محموله نفتی عراقی حمل می‌کرده است و آمریکا درخواستی برای مصادره محموله آن به دادگاه فرستاده بود.

داده‌های موسسه ردیابی کشتی‌ها، «رفینیتیو آیکون» نشان می‌دهد که محموله نفتکش «آشیل» در ماه مارس در بندر گالوستون تگزاس آمریکا تخلیه شده است. 

گزارش‌های پیشین اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که در اکتبر سال ۲۰۲۰ نیز محموله دیگری از نفت ایران، وارد آمریکا شده بود. این واردات نیز براساس بررسی‌ها، مربوط به توقیف محموله چهار نفتکش‌های حامل سوخت ایران در تابستان گذشته بوده است. 

براساس گزارش‌ها، ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۹۱ به این‌سو، تا سال گذشته، هیچ‌گونه واردات نفت خام از ایران نداشته است.