تحریم‌کنندگان انتخابات ایران، زیر تیغ تهدید قوه قضائیه

به نظر می‌رسد که نهادهای امنیتی-قضایی قصد برخورد شدید با هرگونه حرکت انتقادی را دارند

در حالی که حدود سه هفته به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران باقی مانده است، نهادهای مختلف امنیتی و قضایی دست به تهدیده گسترده شهروندان و ایجاد فضای امنیتی زده‌اند. شورای نگهبان با رد صلاحیت‌های گسترده، محدودترین انتخابات ریاست‌جمهوری در حدود ۳۰ سال گذشته را تدارک دیده است، و بسیاری پیروزی ابراهیم رئیسی را از هم اکنون قطعی می‌دانند. جالب آن که بسیاری از این تهدیدها، از سوی نهادهای قوه قضائیه انجام می‌شود که ریاست آن بر عهده همین آقای رئیسی است.

رد صلاحیت‌های گسترده باعث شده است که فراخوان به تحریم که از چند ماه‌ پیش با حرکاتی همچون کارزار «نه به جمهوری اسلامی» آغاز شده بود، اکنون گسترشی بیش از پیش یابد. از میان نامزدهای شاخصی که صلاحیت‌شان رد شده است، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری مردم را به رای دادن تشویق کرده‌اند. اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، و مصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور در دولت محمد خاتمی و چهره شاخص اصلاح‌طلب، فراخوان به تحریم داده‌اند. مسعود پزشکیان، چهره اصلاح‌طلب دیگر، نیز گفته است که از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند. نهضت آزادی ایران نیز انتخابات را تحریم کرده است. 

در مقابل این حرکات، تهدیدها در سطوح مختلف در جریان است. اخیرا فیلمی از سعید قاسمی، یکی از فرماندهان سابق سپاه، منتشر شده است که در آن با الفاظی رکیک به احمدی‌نژاد و جواد ظریف، وزیر خارجه دولت کنونی، حمله می‌کند. او ظریف را «بی‌شرف» و احمدی‌نژاد را «یاوه‌گو و آشغال‌خور» می‌خواند و به رئیس‌جمهوری سابق ایران می‌گوید اگر حرکتی خیابانی سازمان دهد، با سرکوب شدید مواجه خواهد شد. او به چهره‌های دیگری از جمله «عفت» هم حمله و آن‌ها را تهدید می‌کند که به نظر می‌آید مقصود او عفت مرعشی، همسر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، باشد که در جریان انتخابات ۸۸ از مردم خواسته بود اگر تقلب شد، به خیابان‌ها بیایند. 

اما به نظر می‌رسد که نهادهای امنیتی-قضایی قصد برخورد شدید با هرگونه حرکت انتقادی، حتی درون نامزدهای محدود تایید صلاحیت شده، را دارند؛ تا چه رسد به حرکت‌های تحریمی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی القاصی، دادستان تهران، پس از شرکت در جلسه‌ای با موضوع هماهنگی دستگاه‌های قضایی و امنیتی در جریان انتخابات، گفت: «نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات و سخنرانی‌ها از خطوط قرمز نظام عبور نکنند… و در صورت عبور از خطوط قرمز نظام، وفق موازین قانونی قاطعانه و بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه با آن‌ها برخورد خواهد شد.» او گفت که از دادسراهای استان تهران خواسته است که با دستگاه‌های انتظامی و امنیتی برای برخورد با «جرایم و تخلفات احتمالی» هماهنگ باشند. 

در این جلسه علاوه بر آقای القاصی، رئیس پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی (ناجا)، رئیس سازمان اطلاعات استان تهران، فرمانده قرارگاه ثارالله، معاون امنیت و سیاسی دادستانی کل کشور، معاونان ستادی دادستان تهران، سرپرستان نواحی مختلف دادسراهای تهران، و دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران هم شرکت کرده بودند. 

در استان فارس، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی که در همایشی سخنرانی می‌کرد، گفت:‌ «جای تعجب دارد کسانی که نمک انقلاب را می‌خورند، مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کنند.» به گزارش ایلنا، موسوی گفت تا به حال ۸۰ ادمین فضای مجازی که مردم را به عدم مشارکت دعوت می‌کردند، «شناسایی» شده‌اند و به «تخلفات آن‌ها رسیدگی» خواهد شد. آقای موسوی تاکید کرد: «فضای مجازی کمی افسارگسیخته است و نیروی انتظامی باید فعالیت‌ها را در زمینه انتخابات رصد کند.»

روز یکشنبه، حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، در مراسم تکریم و معارفه رئیس این سازمان در استان گلستان در شهر گرگان شرکت کرد. او در آن مراسم با لحنی تهدیدآمیز از «افراد و گروه‌هایی که در حال القای تاثیر نداشتن رای و مشخص بودن رئیس‌جمهوری از مدتی قبل هستند»، سخن گفت. سازمان تحت‌الامر آقای بهرامی هم بخشی از قوه قضائیه و زیر نظر ابراهیم رئیسی است. 

در استان کرمان، رئیس کل دادگستری، یدالله موحد، گفت رفتار انتخاباتی کاندیداها «قبل، حین و بعد از برگزاری انتخابات رصد می‌شود.» او با اشاره به شکل‌گیری «ستاد ملی پیشگیری از جرایم تخلفات انتخاباتی»، گفت که این ستاد کارگروه‌های مختلفی دارد که در زمینه‌های گسترده‌ای همچون فضای مجازی، رسانه‌ها، إدارات، و سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کنند. به نظر می‌رسد که این ستاد که در تمام استان‌های کشور شعبه دارد، مانند مورد استان فارس، علیه کسانی که فراخوان به تحریم انتخابات بدهند عمل می‌کند. 

موحد در مراسم تکریم از خدمات رئیس سابق دادگستری بردسیر نیز شرکت کرد و به گزارش ایرنا، در آن‌جا نیز از انتخابات صحبت کرد و گفت همه باید شرکت کنند و «هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست و به عنوان یک ایرانی و مسلمان باید وظیفه ملی خود را انجام‌ [دهیم.]»

در مازندران، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در نشست «ستاد پیشگیری» در آن استان شرکت کرد و از تشکیل شعبه ویژه برای برخورد با «جرایم انتخاباتی» در آن خبر داد. 

چهره‌ها و مسئولان دادگستری و قوه قضائیه در سایر استان‌ها، همچون مرکزی،‌ قزوین و خوزستان، نیز اظهارات مشابهی داشته‌اند که خبر از جو امنیتی پیرامون انتخابات می‌دهد.