افشاگر بشقاب‌پرند‌ه: پنتاگون می‌خواهد مرا بی‌آبرو کند

افشاگر جنجالی در سال ۲۰۰۸ در برنامه‌ بررسی «پدیده‌های هوایی ناشناخته» برای وزارت دفاع آمریکا کار می‌کرد

ویدیویی که یک خلبان نیروی دریایی آمریکا از یک «جسم پرنده ناشناخته» گرفته و سال‌ها محرمانه بود - HANDOUT / DOD / AFP

یک مقام پیشین امنیت ملی که درباره مشاهده اشیا پرنده ناشناخته (بشقاب پرنده) آشکارا سخن گفته است، علیه یکی از مقام‌های ارشد پنتاگون به اتهام لجن‌‌پراکنی برای بی‌اعتبار کردن نامش طرح شکایت کرده است.

به گزارش پولیتیکو، این افشاگر جنجالی با نام لوئیس الیزوندو که در سال ۲۰۰۸ در برنامه‌ای برای بررسی «پدیده‌های هوایی ناشناخته» برای وزارت دفاع آمریکا کار می‌کرد، در ۳ مه یک شکواییه ۶۴ صفحه‌ای را به بازرس کل پنتاگون ارائه کرد.

در این شکواییه همچنین گفته شد که آن مقام ارشد وی را تهدید کرده است که «به مردم خواهم گفت که دیوانه هستی و این ممکن است بر جواز دسترسی تو به اطلاعات محرمانه دولتی اثر بگذارد».

آقای الیزاندو، رئیس پیشین برنامه شناسایی تهدیدهای پیشرفته هوافضایی، به تازگی اعلام کرد که دولت منابع کافی در اختیار مطالعه بشقاب پرنده‌ها نمی‌گذارد و ادعا کرد که مقام‌ها در تلاش هستند تا جزئیات مشاهده‌های توضیح‌ناپذیر در این خصوص را لاپوشانی کنند.

آخرین اقدام او به طرح اتهام با موضوع اجرای کارزاری هماهنگ برای بی‌اعتبار کردن نامش در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌ها در واشینگتن قصد دارند در ماه ژوئن گزارشی را به درخواست کنگره منتشر کنند و در آن جزئیات تمام یافته‌های خود را درباره بشقاب پرنده‌ها تا به اکنون شرح دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تکلیفی است که در قانون کمک‌رسانی برای مقابله با اثرات کرونا که دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ امضا کرد، گنجانده شده بود. این قانون پنتاگون را موظف می‌کند که در مدت‌زمان ۱۸۰ روز تمامی اطلاعاتی را که درباره اشیا پرنده ناشناخته در اختیار دارد، در اختیار کنگره قرار دهد. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، امکان دارد که انتشار این سند به تاخیر بیفتد.

مقام‌های پنتاگون همچنین به تازگی مشاهده سه بشقاب پرنده را که در سواحل کالیفرنیا برای کشتی‌های نیروی دریایی ایجاد مزاحمت کرده‌ بودند، تایید کردند.

آقای الیزوندو به بازرس کل پنتاگون گفت: «به چندین وبلاگ‌نویس اینترنتی گفته‌اند … که من هیچ مسئولیتی در برنامه شناسایی تهدیدهای پیشرفته هوافضایی نداشته‌ام و بررسی اشیا پرنده ناشناخته جزء کارهای این برنامه نیست.»

او گفت: «در نتیجه، وبلاگ‌نویسان شروع به پخش آن گزارش كردند و مرا به جعل و دروغگویی متهم کردند.»

دانیل شیهان، وکیل آقای الیزوندو، به پولیتیکو گفت که هدف این شکواییه بسیار فراتر از اعاده اعتبار برای نام موکلش است. وی گفت که هدف اِعمال فشار بر پنتاگون برای ارائه اطلاعات شفاف درباره مشاهدات بشقاب پرنده‌ها است.

این وكیل درباره ادعاهای آقای الیزوندو گفت: «به نظر می‌رسید هیچ کس این مسئله را جدی نمی‌گیرد. … واحدها و گروه‌های مختلفی که مسئولیت پاسخگویی درخصوص این پدیده خاص را دارند ... در این باره با یکدیگر تبادل اطلاعات نمی‌کنند.»

بازرس کل وزارت دفاع به این شکایت پاسخ نداد، اما در همان روز طرح شکایت، از انجام تحقیق درباره «اقدام‌های» پنتاگون درباره بشقاب پرنده‌ها خبر داد.

آقای الیزوندو از زمانی که در سال ۲۰۱۷ از پنتاگون بازنشسته شد، افشاگری‌هایی را درباره این برنامه پنهان پنتاگون انجام داده است و در مقابل تلاش‌ها برای بی‌اعتبار کردن نقش او ساکت نمانده است.

© The Independent

بیشتر از جهان