چین، آمریکا را به سیاست‌زدگی درباره منشأ ویروس کرونا متهم کرد 

«تحقیقات درباره تئوری نشت آزمایشگاهی کرونا به بن‌بست رسیده است»

جو بایدن روز گذشته به منابع اطلاعاتی این کشور دستور داد درباره منشأ ویروس کرونا تحقیق کنند - OLIVIER DOULIERY / AFP

سفارت چین در ایالات‌متحده می‌گوید سیاست‌زدگی، تحقیقات شناسایی منشأ ویروس کرونا را دچار اختلال می‌کند. 

پس از اینکه جو بایدن به منابع اطلاعاتی این کشور دستور داد تحقیقات خود را برای شناسایی منشأ ویروس کرونا آغاز کنند، سفارت چین در آمریکا گفت: «سیاسی کردن منشأ کوید-۱۹ علاوه بر اینکه نتایج تحقیقات را دچار اختلال می‌کند ممکن است تلاش‌های جهانی را برای مهار ویروس کرونا تضعیف کند.»

به گزارش رویترز سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای که عصر چهارشنبه (۲۶ مه) در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت: «برخی عناصر تعیین شده و سیاسی قصد دارند با دست‌کاری نتایج تحقیقات، چین را مقصر نشان بدهند.» 

هم‌زمان با اقدامات سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای آغاز مرحله دوم مطالعات در مورد ریشه کووید-۱۹ چین تحت فشار جامعه بین‌المللی قرار گرفته تا امکان دسترسی محققان به منابع اطلاعاتی و تحقیقاتی در شهر ووهان را فراهم کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین بارها با تکذیب نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا ایالات‌متحده و سایر کشورها را متهم کرده که قصد دارند از این طریق شکست خود را در مهار و کنترل ویروس کرونا انکار کنند. 

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته به منابع اطلاعاتی این کشور دستور داد درباره منشأ ویروس کرونا تحقیق کنند که آیا از تماس انسان با حیوان بوده با نتیجه این حادثه آزمایشگاهی است. 

منابع اطلاعاتی و تحقیقاتی آمریکا درباره این دو موضوع اختلاف‌نظر دارند، برخی معتقد هستند منشأ کرونا حیوانی بوده و برخی دیگر نشت آزمایشگاهی را دلیل آن می‌دانند. اما «یان ژونگ هوآنگ»، عضو ارشد سلامت جهانی بر این باور است که چین با محدود کردن دسترسی محققان به منابع مطالعاتی، باعث احیای مجدد تئوری نشت آزمایشگاهی شده وگرنه هیچ یافته جدیدی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد. حالا سفارت چین در بیانیه جدید خود اعلام کرده این کشور از مطالعه جامع همه موارد اولیه کوید-۱۹ و تحقیقات دقیقی (پایگاه‌های مخفی و آزمایشگاه‌های بیولوژیکی) که به دنبال شناسایی منشأ ویروس کرونا هستند در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. 

به گفته هوانگ اما شرط بیرون درآوردن تحقیقات درباره منشأ ویروس کرونا از بن‌بست این است که موضوع از شکل سیاسی خارج شود و اولویت با تحقیقات باشد.