پاسخ توییتری ظریف و عراقچی به بلینکن؛ «آمریکا تحریم‌ها را لغو کند»

وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، گامی از سوی ایران مشاهده نکرده است

عباس عراقچی و محمدجواد ظریف در جریان مذاکرات منتهی به برجام-عکس از تسنیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی، معاون او در پاسخ به وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود هنوز گامی در جهت لغو تحریم‌ها از سوی ایران مشاهده نکرده، خواستار لغو تحریم‌ها شدند.

ظریف در توییتر با خطاب قرار دادن آنتونی بلینکن نوشت: «رفع تحریم‌های ترامپ یک تعهد حقوقی و اخلاقی است نه یک اهرم مذاکره‌ای. (تحریم‌ها) در دوره ترامپ کار نکرد و برای شما هم کار نمی‌کند.» او در ادامه خواستار آزادسازی میلیارد‌ها دلار اموال بلوکه شده ایران شد و نوشت: «تاریخ انقضای میراث ترامپ به سرآمده، آن را رها کن.»

بلینکن پیش‌تر گفته بود که ایران می‌داند برای بازگشت به برجام باید چه گام‌هایی بردارد اما تا کنون به این نتیجه نرسیده که آیا ایران تصمیم دارد این گام‌ها را بردارد یا نه.

در همین حال عراقچی نیز در توییتر نوشت که «اول آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند».

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی که به تازگی از مذاکرات وین بازگشته در ادامه نوشت: «آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده، باید اول تحریم‌های خود را بردارد. پس از راستی آزمایی، ایران اجرای کامل برجام را از سرخواهد گرفت، آیا آمریکا آماده است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراقچی که روز گذشته برای توضیح در خصوص مذاکرات وین به مجلس شورای اسلامی رفته بود، این جلسه چهار ساعته را «مفید» ارزیابی کرد.

مذاکرات وین برای بازگشت به برجام بین ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و آمریکا در جریان است.

طرفین نسبت به روند این مذاکرات با خوش‌بینی اظهار نظر می‌کنند و به آینده آن امیدوار هستند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال توافق تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ زیاد است.