«زامبی‌های» پر سروصدا یا یک وعده غذایی سرشار از پروتئین

زمانی که دمای هوا به بالای ۳۰ درجه می‌رسد، صدای زنجره‌ها اوج می‌گیرد

زنجره‌ها بیشتر لابه‌لای چمن‌ها و روی برگ درختان دیده می‌شوند - REUTERS CICADA

تصور این که میلیاردها حشره با چشمان درشت قرمز مانند «زامبی‌ها» یا مردگان متحرک به یک ‌باره سر از خاک بیرون آورند، خیلی ترسناک است.

ماه قبل در خبرها آمده بود که قرار است میلیاردها «زنجره» میهمان ۱۵ ایالت‌ شرقی آمریکا باشند. برای من که از تمام حشرات، غیر از مورچه، وحشت دارم خبر خوبی نبود.

حدود سه تا چهار هزار گونه مختلف از زنجره‌ وجود دارد و این نوع از زنجره‌‎ها برای مدت ۱۷ سال یعنی از سال ۲۰۰۴ میلادی زیر زمین بوده‌اند و حالا زمان آن رسیده است که از زیر زمین خارج شوند.

 هفته قبل با برخورد یک جسم سخت به پنجره اتاق، متوجه حضور این حشرات شدم. یکی از زنجره‌های راه گم کرده، با شتاب به پنجره خورده و گیج، روی زمین افتاده بود. در این فرصت توانستم با دقت و از فاصله نزدیک آن را تماشا کنم. خب، آن قدرها هم که فکر می‌کردم ترسناک به نظر نمی‌رسید. برعکس، انعکاس نور خورشید روی بال‌هایش هاله‌ای رنگین‌کمانی ایجاد کرده بود که بسیار زیبا به نظر می‌رسید. چشمان درشت قرمزش هم چندان وحشتناک نبود.

در واقع با گرم شدن هوا، حضور این حشرات قطعی شده است. زنجره‌ها بیشتر لابه‌لای چمن‌ها و روی برگ درختان دیده می‌شوند اما در میانه روز تعداد زیادی از آن‌ها به صورت گروهی به پرواز درمی‌آیند؛ چیزی شبیه به پرواز مرغ‌های مگس‌خوار.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در یک هفته گذشته، صدای جیر جیر ممتد آن‌ها تنها با غروب خورشید یا بارش باران قطع شده است. زمانی که دمای هوا به بالای ۳۰ درجه می‌رسد، صدای آن‌ها هم اوج می‌گیرد. البته این سروصدا مختص گونه نر این حشره و برای جلب نظر ماده‌ها است. بعد از جفت‌گیری، حشره ماده روی شاخه درختان تخم‌ریزی می‌کند و حشرات نوزاد که از لارو خود بیرون می‌آیند، به سرعت به پایین و زیر زمین می‌روند تا از خاک تغذیه کنند و با تامین آب موردنیاز خود از ریشه درختان، یک دوره ۱۷ ساله را همانجا بگذرانند و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد.

این حشرات انسان را نیش نمی‌زنند، هیچ خطری برای انسان ندارند و خبرخوش این که معمولا به خانه‌‌ها وارد نمی‌شوند. فقط اگر روی صدا حساس هستید، صدای ممتد جیر جیری شبیه صدای سوت ممتد، ممکن است آزاردهنده باشد. این صدا برای برخی به قدری غیرقابل تحمل است که با پلیس تماس می‌گیرند؛ تا جایی که مقام‌های محلی از مردم خواسته‌اند که برای این موضوع به پلیس زنگ نزنند!

اما از زاویه دیگری هم می‌شود به این حشرات نگاه کرد. حشره‌شناسان معتقدند که زنجره‌ها یک وعده غذایی کم چربی و سرشار از پروتئین به حساب می‌آیند. حتی اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، می‌توانید دستورالعمل‌های متفاوت پخت این حشره را پیدا کنید.

با توجه به جثه نسبتا بزرگ این حشرات به نظر می‌رسد حدود ۳۰ تا ۴۰ زنجره برای تهیه یک همبرگر کافی باشد! در نگاه اول ممکن است مانند من بگویید «به هیچ عنوان»، اما با توجه به رشد جمعیت، در سال‌های آینده کشاورزی و دامداری به شکل کنونی جوابگوی نیاز بشر نخواهد بود و یکی از روش‌های جایگزین، وارد کردن حشرات به چرخه غذایی انسان است. کما این که در حال حاضر هم در بسیاری از مناطق از حشرات به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌شوند.

رویترز در گزارشی از خوشحالی سرآشپزی می‌گوید که ظهور این همه زنجره را فرصتی نادر برای خود می‌داند. به گفته این سرآشپز، هر روز تعداد بیشتری از مردم به رستوران او مراجعه می‌کنند و می‌پرسند: «آیا تاکو (نوعی غذای مکزیکی) زنجره موجود است؟»

این سرآشپز هر روز به شکار زنجره می‌رود تا تاکوهای مخصوص خود را به مشتریان ارائه دهد. او بعد از جدا کردن بال‌های زنجره‌ها آن‌ها را در پیاز و سیر تفت می‌دهد و با آواکادو و نان مخصوص برای مشتریان می‌آورد. روی هر تاکو سه یا چهار زنجره سرخ شده قرار دارد. احتمالا اگر یک مشتری تاکو پر زنجره بخواهد، باید پول بیشتری بپردازد.

بر اساس اخبار، برای حدود چهار هفته محیط زندگی خود را با این حشرات زیبای پر سروصدا شریک هستیم؛ تا ۱۷ سال بعد.

بیشتر از جهان