کشمکش غول‌های فناوری: اپل زیر آتش کارزار تبلیغاتی اپیک گیمز

اپ استور ۵۳.۸ میلیارد دلار از گردش مالی خدمات اپل را در بر می‌گیرد

«هزینه و سهم پرداختی سازندگان برنامک‌ها، برای حمایت از اپ استور ضروری است» - CHRIS DELMAS / AFP

تیم کوک طی جلسه پرسش و پاسخ پرتنش دادگاه علیه «اپیک گیمز» که می تواند آینده آیفون و اپ استور را تعیین کند، از اپل دفاع کرد. مدیر اجرایی اپل، ساعت‌‌ها به ارائه شواهد پرداخت و کوشید استدلال کند که سیاست‌های کنونی اپل، شامل سود دریافتی ۳۰ درصدی از کلیه خریدهای دیجیتال که از طریق برنامک‌ها (اپلیکیشن ها) صورت می‌گیرد، باید سر جای خود باقی بمانند. «اپیک گیمز» در پی آن است که دادگاه، حکمی صادر کند که مستلزم ایجاد تغییر در این سیاست‌ها باشد؛ از جمله شامل اجازه به‌کارگیری انواع دیگر سامانه‌های خرید، یا حتی اعطای این اجازه به سازندگان و توسعه‌دهندگان، تا بتوانند علاوه بر «اپ استور» اپل، فروشگاه‌های خودشان را هم فعال کنند.

آقای کوک روز جمعه به دادگاه گفت که ملاحظات تهدیدات امنیتی و حریم خصوصی که در برابر آیفون وجود دارد، مستلزم وجود نظارت سختگیرانه و جدی بر روی اپ استور است. سازنده «فورتنایت» اپیک، آن ملاحظات را یک نوع انحصار می‌داند که اپل غیرقانونی به‌کار بسته است.

این شهادت در دادگاه، مفصل‌ترین اظهارات عمومی تیم کوک درباره اپ استور به شمار می‌رود که ۵۳.۸ میلیارد دلار از تجارت مالی خدمات اپل را در بر می‌گیرد. این شرکت زمانی که از جهانیان خواسته بود تا «متفاوت فکر کنند»، اکنون زیر این انتقاد قرار گرفته است که بیش از اندازه بزرگ و قدرتمند شده است.

اپیک با تقلید تمسخرآلود شعارتبلیغاتی اپل در ۱۹۸۴، کارزاری حقوقی و عمومی به راه انداخته است و استدلال می‌کند که اپل با این کار که فقط به برنامک‌های تایید شده اجازه می‌دهد بر روی یک میلیارد آیفون در سراسر جهان نصب شوند، رفتاری ضدرقابتی را پیش گرفته است. این کار، توسعه‌دهندگان و طراحان را مجبور می‌کند از سامانه پرداختی درون برنامه‌ای (in-app) اپل استفاده کنند که کارمزد آن (به اپل) تا حد ۳۰ درصد است. 

در پاسخ به پرسش‌های طرح شده در دادگاه، آقای کوک گفت که نگرانی‌های او بیشتر درباره تلفن‌های هوشمند است تا رایانه‌های مک: «افراد اغلب اوقات یک گوشی در جیب خود دارند و خدمات فوری و لحظه‌ای می‌خواهند. دریافت ما این بوده است که به دلیل تعداد آیفون‌های موجود در بازار، هم تعداد موارد پیش‌آمده و هم نوع تهدیدات [امنیتی] ممکن است به مراتب بیشتر [از مک] باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوک اشاره کرد که یک سند اپل که در دادگاه تهیه شده و حاشیه سود ۷۸ درصدی اپ استور را نشان می‌دهد، چند هزینه را محاسبه نکرده است و حد بالا را گرفته است، نه مبلغ مانده نهایی را. 

اپیک چنین استدلال کرد که «مک» بدون نظارت اپ استور اپل بسیار ایمن است و اغلب مزایای امنیتی و حریم خصوصی مک از سیستم عامل آن ناشی می‌شوند، نه از قوانین اپ استور. 

مدیر شرکت سازنده فورتنایت، بازی‌ای ویدیویی که بازی‌کنندگان را در نبرد انیمیشنی «بتل رویال» تا «زنده ماندن» آخرین بازیکن در برابر هم قرار می‌دهد، «تیم سوئینی» است که با به مبارزه طلبیدن اپل، در فضای عمومی جنجالی به پا کرده است. سوئینی دو هفته پیش به عنوان نخستین شاهد «اپیک»، با استفاده از وقت خود در جایگاه شاهد، فرایند دادگاه را آغاز کرد. او استدلال کرد که «فورتنایت» به محلی برای گردهمایی بازیکنان در یک دنیای مجازی تبدیل شده است که او آن را  «فراجهان» یا «متاوِرس» می‌نامد. او استدلال کرد که اپل با تدارک فناوری ساده پردازش پرداخت‌ها، ناعادلانه خواستار کاهش سود [دیگران] است.

روز جمعه، سوئینی که هر روز دادگاه به عنوان نماینده حقوقی اپیک در جلسات حضور می‌یافت، به ادای شهادت کوک گوش داد و در حالی یادداشت بر می‌داشت، سرش را پایین انداخته بود و یک بندِ کشی را لای انگشتانش می‌پیچاند.

جلسه دادرسی مقابله با انحصار در دادگاه فدرال در اوکلند کالیفرنیا در شرایطی برگزار می‌شود که اپل با انتقادات هماهنگ سازندگان برنامک‌ها، از جمله خدمات فناوری موسیقی «اسپاتیفای»، روبه‌رو است و انتقادات قانونگذاران اروپایی و سیاستمداران ایالات متحده که می‌گویند این شرکت دو تریلیون دلاری تلاش می‌کند رقابت‌های کوچک بازار را از بین ببرد.

پیش از این، زمانی که کوک در سال گذشته در برابر قانونگذاران ایالات متحده درباره اپ استور شهادت داد، بیشتر ساکت ماند، زیرا قانونگذاران مدیران گوگل و فیس‌بوک را هدف پرسش‌های سخت قرار داده بودند.  

اپل کوشیده است که قاضی «ایون گونزالس راجرز» را متقاعد کند که قوانین آن شرکت برای سازندگان و توسعه‌دهندگان برنامک‌ها، با هدف حفظ  اطلاعات شخصی مشتریان و ایمن نگاه داشتن آن از بدافزارهاست. کوک روز جمعه گفت که هزینه و سهم پرداختی سازندگان برنامک‌ها، برای حمایت از اپ استور ضروری است.

برخی از قانونگذاران ایالات متحده، از جمله سناتور ایمی کلوبشار که در حال بررسی قوانین جدید ضدانحصار هستند، احتمالا موارد طرح شده در سوابق پرونده اپیک را با دقت تمام حلاجی و بررسی خواهند کرد. جان برگمایر، مدیر حقوقی حمایت از مصرف کننده موسسه «پابلیک نالج»، می‌گوید: «این پرونده همواره بخشی از یک ماجرای بزرگتر است، نه چیزی که فقط به این مورد خاص فیصله دهد.»

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی