ایران سالانه حدود یک میلیارد دلار رمزارز استخراج می‌کند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ایران برای کاهش اثر تحریم‌ها از استخراج رمزارز بهره می‌برد

رمزارزها از طریق فرآیندی موسوم به استخراج پدید می‌آیند که در آن کامپیوترهای قوی در حل مسائل پیچیده ریاضی ‌رقابت می‌کنند-Ozan KOSE / AFP

یک تحقیق جدید حاکی است که ایران محل استخراج چهارونیم درصد از بیت‌کوین جهان است. خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین باره می‌گوید که این امر، دسترسی ایران به صدها میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال و استفاده از آن را برای ‌‌برای واردات و کاهش تاثیر تحریم‌ها فراهم می‌کند.

طبق یافته‌های شرکت «الیپتیک» که کارش تحلیل بلاک‌چین است، تولید و استخراج بیت‌کوین ایران تا سالانه حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ایالات متحده آمریکا تحریم‌های سنگینی را بر اقتصاد ایران، از جمله بر بخش صادرات نفت، مراودات بانکی، و کشتیرانی اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارائه ارقام دقیق «بسیار دشوار» است، اما تخمین‌های شرکت الیپتیک بر اساس داده‌هایی است که «مرکز کمبریج برای امور مالی جایگزین» تا آوریل ۲۰۲۰ درباره استخراج‌کنندگان بیت‌کوین جمع‌آوری کرده است. این گزارش همچنین از بیانیه‌های‌ شرکت برق ایران در ماه ژانویه بهره جسته است که گفته است استخراج‌کنندگان ۶۰۰ مگاوات برق مصرف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیت‌کوین و دیگر رمزارزها از طریق فرآیندی موسوم به استخراج پدید می‌آیند که در آن، کامپیوترهای قدرتمند در حل مسایل پیچیده ریاضی با یکدیگر ‌رقابت می‌کنند. این فرآیند برق زیادی مصرف می‌کند و عمدتا بر برق تولیدشده از سوخت‌های فسیلی تکیه دارد.

گزارش الیپتیک می‌گوید که برق استفاده‌شده استخراج‌کنندگان در ایران، معادل برق حاصل از ده میلیون بشکه نفت خام در سال است؛ یعنی حدود چهار درصد صادرات نفت ایران در ۲۰۲۰.

این تحلیل می‌گوید: «بنابراین، حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌های تجاری، با استفاده از فرآیند استخراج بیت‌کوین منابع انرژی خود را در بازار جهانی می‌فروشد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک مرکزی ایران تجارت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال استخراج‌شده در خارج از کشور را ممنوع کرده است، اما این رمزارزها در بازار سیاه موجودند.

ایران در سال‌های اخیر استخراج رمزارز را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت و استخراج‌‌کنندگان باید بیت‌کوین‌های خود را به بانک مرکزی بفروشند. ارزانی برق در ایران، پای استخراج‌کنندگان دیگر، به‌ویژه  چینی‌ها را به کشور باز کرده است. تهران پرداخت ‌رمزارزهای استخراج‌شده در ایران را در ازای واردات کالاهای معین، مجاز می‌داند.

شرکت تحلیل داده‌های الیپتیک گفته است:‌ «ایران به عنوان کشوری غنی از نفت و گاز، می‌داند که استخراج بیت‌کوین فرصتی جذاب برای اقتصاد تحریم‌زده‌‌ است.»

الیپتیک می‌گوید شرکت‌های مالی، به‌ویژه در آمریکا، که ارائه خدمات رمزارز را آغاز کرده‌اند، باید به خطر بالقوه تحریم‌ها علیه خود را به دلیل بیت‌کوین‌های استخراج‌شده در ایران، توجه داشته باشند.

بیشتر از اقتصاد