پرونده ۴۰ داوطلب زن بررسی می‌شود

آیا جمهوری اسلامی به انحصار مردانه ریاست‌جمهوری پایان می‌دهد؟

زهرا شجاعی، یکی سیاستمدار زن ایرانی است که مشاور سابق امور زنان در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی بود، وی در یکی از زنانی است که در انتخابات ۱۴۰۰ ایران ثبت نام کرده است- ATTA KENARE / AFP

زهرا شجاعی یکی از داوطلبان پیشنهادی جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت خبرهایی دارد مبنی بر اینکه پرونده حدود ۴۰ داوطلب زن، در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که بنا به اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور باید از میان «رجال مذهبی و سیاسی» انتخاب شود. این اصل که بر جنسیت تاکید دارد تاکنون مانع بزرگی برای اینکه زنان در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته باشند، بوده است. اما زهرا شجاعی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، معتقد است مطالبه عمومی راه را برای تجدیدنظر و بازنگری در قانون باز کرده است.

زهرا شجاعی انتخابات سیزدهم را نقطه عطف تاریخ مشارکت زنان در جمهوری اسلامی دانسته و با استناد به گفته‌های عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت: «وقتی سخنگوی شورای نگهبان اعلام می‌کند همه پرونده‌ها را بررسی می‌کنند، مشخص می‌شود که شرط جنسیت ملاک ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.»

او در گفت‌وگو با ایرنا در حالی از بررسی پرونده ۴۰ داوطلب زن گفت که شورای نگهبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ صلاحیت هیچ‌یک از ۱۳۷ زن داوطلب را تائید نکرد. اعظم طالقانی، فعال ملی‌ـ‌‌‌مذهبی وقتی‌ که به عنوان داوطلب به وزارت کشور رفت، گفت: «آمده‌ام تکلیف رجل سیاسی را روشن کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود ممنوعیتی که قانون اساسی جمهوری اسلامی برای حضور زنان در مدیریت کلان کشور ایجاد کرده حدود ۴۰ زن برای انتخابات سال ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند. چند روز پیش معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در واکنش به حضور و ثبت‌نام زنان به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری در توییتر نوشت: «با توجه به ثبت‌نام حدود ۴۰ نفر از زنان کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری، انتظار می‌رود شورای نگهبان این بار رجل سیاسی مؤنث را تائید کند.»

اگرچه اصطلاح «رجل سیاسی مؤنث» که معصومه ابتکار از آن استفاده کرده بیشتر از آنکه در حمایت از جایگاه و حقوق زنان باشد مرتبه آنها را تقلیل می‌دهد اما به نظر می‌رسد جمهوری‌ اسلامی هیچ تصمیم جدیدی برای حضور زنان نگرفته هرچند که زهرا شجاعی مدعی شده حضور زنان در این عرصه روحیه امید را در میان زنان و دختران تقویت می‌کند.

زهرا شجاعی، دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب، یکی از افرادی است که در فهرست ۱۴ نفری جبهه اصلاحات به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد. در این فهرست، علاوه بر او نام شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، نیز وجود داشت که ثبت‌نام نکرد.

به گفته زهرا شجاعی در طول چهار دهه گذشته از هیچ‌کدام از زنان برنامه‌ای برای اداره کشور خواسته نشده ولی برنامه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان این است که به شرط موفقیت در انتخابات معاون اول و درصد بالایی از اعضای کابینه خود را به زنان اختصاص دهند.

دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب، پیش‌بینی کرده که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری رقابت اصلی میان علی لاریجانی، ابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان شکل بگیرد.