ماجرای قاچاق قالب‌های تپاله گاو به آمریکا چیست؟

پزشکان هندی هشدار دادند که مدفوع گاو تاثیری در افزایش ایمنی بدن در مقابل کرونا ندارد

به‌ طور سنتی از کودهای کشاورزی قالبی به‌ عنوان سوختِ زیستیِ قوی، کاربردی و مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌شود- DIPTENDU DUTTA / AFP

مامورهای گمرک فرودگاه بین‌المللی دالس واقع در حومه‌ واشینگتن دی.سی. از کشف جاسازی قالب‌های تپاله گاو حیرت‌زده شده‌اند. این قالب‌های تپاله‌ از چمدان‌های جامانده‌ مسافرهای پرواز ایر ایندیا به دست آمده است.

روز سه‌شنبه،‌ مامورهای بهت‌زده‌ کمرگ ایالات متحده‌ آمریکا و حفاظت از مرزها این خشت‌های مرموزِ تهیه‌ شده از کود کشاورزی را به محل دیگری منتقل کردند و آن‌ها را از بین بردند.

مامور گمرک در توییتی نوشت: «این اشتباه تایپی نیست.» او به مسافرها هشدار داد در آینده از آوردن چنین محصولاتی خودداری کنند. «مامورهای کشاورزی بخش حفاظت از مرزها دو لوح از جنس تپاله گاو در چمدان‌های جامانده ازمسافران پرواز ایر ایندیا پیدا کردند که در تاریخ ۴ آوریل از ایستگاه مرزی عبور کرده بودند.»

پس از تحقیق روی یافته‌هایشان، این سازمان دولتی تائید کرد: «در برخی مناطق دنیا، تپاله گاو منبع انرژی مهمی برای آشپزی است. از تپاله گاو برای سم‌زدایی از پوست، از بین بردن میکروب‌ها و باروری استفاده می‌شود.»

با این همه ورود این کالا به خاک آمریکا ممنوع است. این کود می‌تواند ناقل بیماری سُم‌ و‌ دهان که با نام تب‌برفکی نیز شناخته می‌شود باشد. بیماری‌ای که از سال ۱۹۲۹ چارپایان کشور به آن مبتلا نشده‌اند اما فقط یک مورد آن می‌تواند تجارت جهانی چارپایان را متوقف کند.

کیت فلمینگ مدیر موقت عملیات‌های میدانیِ کمرگ ایالات متحده آمریکا و حفاظت از مرزها در دفتر بالتیمور، توضیح داد: «دامداران از تب برفکی بسیار وحشت دارند،‌ چون پیامدهای اقتصادی ناگواری دارد. این تهدید جدی کانون توجه ماموریت ویژه‌ بخش کشاورزی کمرگ و حفاظت مرزی است.»

متخصص‌های کشاورزی گمرک آمریکا اولین مدافع‌های منابع حیاتی طبیعی و کشاورزی کشورمان هستند و به اقتدار اقتصادی‌مان کمک می‌کنند.

شیوع  تب‌ برفکیِ سال ۲۰۰۱ در بریتانیا فاجعه‌بار بود، حدود ۲۰۰۰ راس دام در سراسر کشور مورد آزمایش قرار گرفتند و در نهایت ۶ میلیون راس گاو و گوسفند کشته شدند. هدف از این اقدام جلوگیری از شیوع این بیماری بود و به‌ دلیل درآمدهای از دست‌ رفته در زمینه‌ کشاورزی و گردشگری منطقه‌ای، ۸ میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا آسیب رسید.

به‌ طور سنتی از کودهای کشاورزی قالبی به‌ عنوان سوختِ زیستیِ قوی، کاربردی و مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌شود. کودها را با دست به‌ شکل ورقه‌های ضخیم در می‌آورند و در اجاق‌های خانگی معروف به چالا برای آشپزی استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هندوستان می‌توان این سوخت را روی وب‌گاه آمازون سفارش داد. گفته می‌شود روشن کردن یک تکه از آن حدود ۲۱۰۰ کیلوژول انرژی تولید می‌کند. با این حساب حذف آن‌ها از بساط کباب آمریکایی به نفع این کشور نیست.

گفتنی است که شهروندان آمریکایی با خرید یک بسته کود کشاورزی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت خودشان می‌توانند این سوخت را تهیه کنند.

هفته‌ گذشته، مدفوع گاو برای بار دوم خبرساز شد. درهندوستان کرونازده، پزشک‌ها به شهروندان گوجارات هشدار دادند که برای افزایش ایمنی بدن در مقابل کرونا بدنشان را غرق مدفوع نکنند. آنها تاکید کردند که این روش موثر نیست و بیشتر احتمال دارد بیشتر سلامت فرد را به‌ خطر بیندازد.

دکتر دنیانشوار دهوبال پتی، رئیس انجمن پزشکان دستیار ایالت مهاراشترای هند، در گفت‌وگویی با ایندیپندنت گفت: «به دلیل و جود میکروب‌ها در مدفوع گاو، مالیدن آن بر بدن احتمال عفونت را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث حساسیت شود.»

او افزود: «به هر حال این چیزی غیر از مدفوع گاو نیست و میکروب‌های زیادی دارد. استفاده بیش از اندازه از آن حتی می‌تواند سینه‌پهلو را تشدید کند. هیچ مدرک علمی دال بر کاربردهای پزشکی آن وجود ندارد.»

پس حتما آن را بسوزانید و از طریق پرواز به داخل مرزهای آمریکا قاچاق نکنید و به پوست بدنتان نیز نمالید.

© The Independent

بیشتر از جهان