ایرفرانس-کی‌ال‌ام، پیشگام اولین پرواز دوربرد با سوخت پایدار

سوخت پایدار هواپیمایی، محصول شرکت توتال است و با استفاده از روغن پخت و پز تولید شده است

قانون فرانسه از خطوط هوایی خواسته است تا سال ۲۰۲۲ در تمام پروازهای مبدا فرانسه، حداقل ۱ درصد سوخت پایدار هواپیمایی استفاده کنند- AFP PHOTO

گروه هوایی ایرفرانس-کی‌ال‌‌ام اولین پرواز طولانی با «سوخت پایدار هواپیمایی» (SAF) ساخت فرانسه را انجام می‌‌دهد.

این پرواز امروز ۱۹ مه، ساعت ۳:۴۰ بعد از ظهر، از فرودگاه شارل دو گل پاریس به مقصد مونترال، کانادا، انجام می‌شود.

سوخت پایدار هواپیمایی، محصول شرکت توتال است و با استفاده از روغن پخت و پز تولید شده است. این سوخت در پالایشگاه زیستی «لا مِد» در جنوب فرانسه و کارخانه «اودال» در نزدیکی «لو اور»، بدون استفاده از هر گونه روغن گیاهی بکر، تولید شده است.

نکته مهم این است که ایجاد این زیست‌سوخت، نیازی به تغییر در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و توزیع هواپیماها یا موتورها نداشته است.

قانون فرانسه از خطوط هوایی خواسته است تا سال ۲۰۲۲ در تمام پروازهای مبدا فرانسه، حداقل ۱ درصد سوخت پایدار هواپیمایی استفاده کنند. هدف کلی کشور‌های اروپایی هم این است که میزان مصرف سوخت پایدار را به عنوان بخشی از «توافق سبز اروپا» تا سال ۲۰۲۵ به ۲ درصد، و تا سال ۲۰۳۰ به ۵ درصد برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرباس در حال انجام آزمایش‌هایی برای تضمین پرواز هواپیماهای مسافربری با ۱۰۰ درصد سوخت پایدار هواپیمایی در دهه‌های آینده است. این شرکت هواپیماسازی فرانسوی همچنین ایستگاه‌های سوخت‌گیری با سوخت پایدار هواپیمایی را در تأسیسات صنعتی خود نصب کرده است تا بتواند آن را در عملیات تولید و تحویل به هواپیما‌ها به کار گیرد.

بنجامین اسمیت، مدیرعامل گروه هوایی ایرفرانس-کی‌ال‌ام، گفت: «سال‌هاست که گروه ایرفرانس-کی‌ال‌ام به کاهش اثرات زیست‌محیطی خود متعهد بوده است. ما علاوه بر تجدید ناوگان خود، قصد داریم تا سال ۲۰۳۰ با به‌کارگیری سوخت‌های پایدار هواپیمایی میزان انتشار دی‌اکسید کربن را به ازای هر مسافر/کیلومتر، به نصف برسانیم.»

«این دو اقدام، در کنار پروازهای سازگار با محیط زیست و دستیابی به عملیات زمینی بدون-کربن، استراتژی کانونی ما را تشکیل می‌دهند.»

«فرانسه در حال حاضر می‌تواند در تولید و استفاده از سوخت‌های پایدار پیشرو باشد و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در این امر با شرکای خود سهیم باشیم.»

این اقدام پس از تصمیم فرانسه در ممنوعیت پروازهای داخلی کوتاه‌مدت بوده است تا مسافران به جای هواپیما از قطار استفاده کنند.

قانون‌گذاران فرانسه روز ۱۰ آوریل لایحه مربوط به ممنوعیت پرواز در مواقعی را که مسیر موردنظر با قطار در کمتر از دو ساعت‌و‌نیم قابل طی کردن است، به تصویب رساندند.

اگنس پنیه-روناشه، وزیر صنعت، به رادیو اروپا ۱ گفت: «می‌دانیم که هوانوردی به افزایش سطح دی‌اکسید کربن دامن می‌زند و ما به علت تغییرات آب و هوایی باید میزان انتشار آن را کم کنیم.»

«اما از سوی دیگر، باید ازشرکت هایمان نیز حمایت کنیم و نگذاریم متضرر شوند.»

ممنوعیت پرواز‌های داخلی بخشی از لایحه‌ای گسترده‌تر در پیوند با شرایط آب و هوایی بوده است که هدف آن مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای فرانسه، و پایین آوردن سطح آن تا سال ۲۰۳۰  به ۴۰ درصدِ سطح آن در سال ۱۹۹۰ است.

© The Independent

بیشتر از جهان