سناتور دموکرات آمریکایی از ملاقات با روانچی خبر داد

کریس مورفی از جمله سناتورهای آمریکایی است که همواره با مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط بوده است

مورفی ادعا می‌کند اعمال فشار بر حوثی‌ها برای پذیرش آتش‌بس در حالی که جمهوری اسلامی هدف تحریم‌ قرار دارد، دشوار است-JOSHUA ROBERTS / POOL / AFP

کریس مورفی، سناتور آمریکایی دموکرات که به دیدارهای مکرر با مقامات جمهوری اسلامی مشهور است، در بیانیه‌ای از ملاقات روز سه‌شنبه با مجید تخت روانچی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نیویورک خبر داد.

بر اساس این بیانیه، مورفی که ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در خاور نزدیک را بر عهده دارد و اخیرا از سفر به منطقه خلیج فارس بازگشته در خصوص برجام و جنگ در یمن و مبادله زندانیان با روانچی گفت‌و‌گو کرده است.

مورفی از جمله سناتورهای دموکرات است که همواره با مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در ارتباط بوده است. ظریف در فایل صوتی که اخیرا از او منتشر شده، گفته بود که اجازه ملاقات با سناتورهای آمریکایی را داشته است. او در همین فایل صوتی با اشاره به ملاقات با مقامات سابق دولت اوباما در حالی که دولت ترامپ بر سر کار آمده بود، می‌گوید موضوع ۳۰۰ حمله اسرائیل به منافع ایران را از جان کری شنیده است. اظهار نظری که دردسرهای زیادی برای وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ایجاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مورفی در این بیانیه اعلام کرد: «از سفیر ایران در سازمان ملل خواستم ایران با جدیت و فوریت در مذاکرات هسته‌ای تعامل کند، به حوثی‌ها (گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی) برای پایان دادن به جنگ فشار بیاورد، حماس را به پذیرش آتش‌بس و پایان حمله راکتی به اسرائیل ترغیب کند و مراد طاهباز (زندانی دوتابعیتی در ایران) را آزاد کند.»

آزادسازی بخشی از پول‌های ایران و مبادله زندانیان از جمله امتیازهایی است که گفته می‌شود نمایندگان ایران و آمریکا در مذاکرات جاری در وین سرگرم چانه‌زنی درباره آن هستند. 

مورفی که اوایل ماه جاری به عمان، قطر و اردن سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس این نکته را خاطرنشان کرده بود که «ترغیب حوثی‌ها به پذیرش آتش‌بس در شرایطی که ایران به شدت تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد، دشوار است.» او از مدافعان لغو تحریم‌ها است و بارها به دولت ترامپ به دلیل تحریم جمهوری اسلامی حمله کرده بود.

بسیاری از همفکران مورفی نیز همین ادعا را دارند. آنها مدعی هستند که تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی موجب تندروتر شدن آن می‌شود و فشار حداکثری شکست خورده است.

این درحالی است که ادامه حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در روزهای پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

مورفی که در سال‌های اخیر همواره با نمایندگان جمهوری اسلامی در ارتباط بوده، از سوی مقامات دولت دونالد ترامپ متهم به تضعیف دیپلماسی دولت او در مواجهه با ایران شد.

مورفی بهمن‌ماه ۹۸ نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با ظریف ملاقات کرده بود.

او در واکنش به انتقادها گفت که درباره مبادله زندانیان و حوثی‌ها با ظریف رایزنی کرده است.

اما دولت ترامپ تاکید داشت که دموکرات‌ها مانع مذاکره دولت او و تهران شده‌اند تا در صورت به قدرت رسیدن دوباره، با جمهوری اسلامی معامله کنند.