بحران اسرائیل و فلسطینی‌ها؛ فرانسه خواستار صدور قطعنامه شد

آمریکا می‌گوید قطعنامه شورای امنیت در این مقطع زمانی به آرام شدن بحران کمک نمی‌کند

درگیری‌های اسرائیل و فلسطین وارد دهمین روز خود شد-MAHMUD HAMS / AFP

فرانسه در نهمین روز دور جدید تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به منظور افزایش فشار بر طرفین برای پایان دادن به درگیری‌ها شد. به گفته دیپلمات‌های فرانسوی، هرگونه اقدام در نیویورک، مکمل دیگر ابتکارهای دیپلماتیک برای حل بحران خواهد بود.

این در شرایطی است که با ادامه بحران در روز دهم و حمله‌های راکتی از غزه به اسرائیل و حمله‌های هوایی اسرائیل در غزه، اعلام فوری آتش‌بس که خواست جامعه بین‌المللی است، دور از دسترس به‌نظر می‌رسد.

به گزارش رویترز، فرانسه روز سه‌شنبه درخواست صدور قطعنامه شورای امنیت در زمینه درگیری‌ها بین اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی را اعلام کرده است. با این حال هنوز متن قطعنامه ارایه نشده است.

پیش‌تر دیپلمات‌های حاضر در نشست شورای امنیت از پیشنهاد فرانسه برای تصویب قطعنامه خبر داده بودند. اکنون پاریس نیز این خبر را تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که آمریکا می‌گوید صدور قطعنامه در شرایط کنونی به آرام‌ کردن بحران کمک نمی‌کند. لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که آمریکا تا کنون ساکت نبوده، اما گمان نمی‌کند اقدام مضاعف شورای امنیت به نفع کاهش تنش‌ها باشد.

اما دیپلمات‌های فرانسوی می‌گویند به باور آنها قطعنامه شورای امنیت فشار بر طرفین برای پایان دادن به درگیری‌ها را افزایش می‌دهد.

آمریکا به عنوان عضو دایم شورای امنیت تا کنون سه بار مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت در این زمینه شده است.

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، تمرکز واشینگتن بر دیپلماسی فشرده برای پایان دادن به بحران خواهد بود. او تاکید کرد که تا کنون ۶۰ گفت‌و‌گو در سطح عالی از سوی مقامات بلندپایه آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور انجام شده است.

روز سه‌شنبه، ۱۵ عضو شورای امنیت برای سومین بار در یک هفته اخیر درباره وخیم‌ترین بحران بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در سال‌های گذشته، تشکیل جلسه دادند.

نشست قبلی در روز یکشنبه به دنبال مخالفت آمریکا به اجماع نرسید.

در ۹ روز گذشته، دست‌کم ۲۱۷ نفر در غزه و ۱۲ نفر در اسرائیل کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان