سقوط ایلان ماسک از جایگاه دومین مرد ثروتمند جهان

بیانیه اخیرآقای ماسک درباره بیت‌کوین باعث کاهش ۲۴ درصدی دارایی او نسبت‌به ماه ژانویه شد

ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت تسلا و اسپیس‌اکس - Christophe Gateau / AFP

ایلان ماسک، صاحب شرکت تسلا، در پی بیانیه اخیرش مبنی بر اینکه این موسسه دیگر با رمزارز بیت‌کوین معامله نمی‌کند، جایگاه خود را به عنوان دومین مرد ثروتمند دنیا از دست داده است.

انتشار بیانیه اخیر آقای ماسک درباره بیت‌کوین باعث شد تا ۲۴ درصد از کل دارایی او در ماه ژانویه (که بیشترین مقدار را داشت) کاسته شود.

اکنون برنارد آرنو، دبیر کل گروه اقلام گرانقیمت «ال‌وی‌ام‌اچ»، از این غول فناوری که از ماه مارس در فهرست میلیاردرهای بلومبرگ در رده دوم قرار داشته، پیشی گرفته است.

ارزش سهام شرکت تسلا متعلق به آقای ماسک ۲.۲ درصد دیگر افزون بر افت ۱۵ درصدی هفته گذشته کاهش یافته که با سقوط سهام شرکت‌های فناوری در سطح جهان هماهنگی دارد.

حال ثروت آقای آرنو که رئیس نشان‌های تجاری گرانقیمت فرانسوی از جمله «موئِه هِنِسی –لوئي ویتوُن» است ۱۶۱ میلیارد دلار پس از ثروت ۱۹۰ میلیارد دلاری آقای بِزوس برآورد شده است. ثروت شخصی آقای ماسک ۱۶۰.۶ میلیارد دلار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایلان ماسک از ماه آوریل سومین فرد در رده میلیاردرهای نشریه فوربز بوده، اما همچنان دومین جایگاه خود را در فهرست بلومبرگ حفظ کرده است.

به نظر می‌رسد تردید علنی آقای ماسک در مورد بیت‌کوین سرمایه‌گذاران را بیشتر ترغیب کرده است.

او در ابتدا با اشاره به اینکه احتمال دارد تسلا دارایی‌های بیت‌کوین خود را بفروشد موجب افت پانزده درصدی ارزش برابری این رمزارز شده بود. پس از آن، بهای بیت‌کوین با تکذیب‌های او ثابت ماند اما هرگز احیا نشد.  

آقای ماسک همچنین اعلام کرده که به منظور بهبود تراکنش‌های رمزارزی با تولید کنندگان رمزارز «میم» «شیبا اینو» همکاری می‌کند.

آقای ماسک در توییتی نوشت: «برای از میان بردن شایعاتی که در جریان است، تسلا دست به فروش بیت‌کوین نزده است.» او این توییت را پس از آن فرستاد که انتقادهای او از بیت‌کوین مبنی بر اینکه تسلا پس از این از پذیرش این پول دیجیتالی در معاملاتش خودداری می‌کند، باعث شد ارزش بیت‌کوین و دیگر رمزارزها به شدت سقوط کند. 

این تصمیم در پی نگرانی از پیامد استخراج رمزارز بر محیط زیست، اتخاذ شد.

در سال جاری (۲۰۲۱) حدود ۹.۱ میلیارد دلار از ثروت آقای ماسک کاسته شده که بنا به فهرست ثروتمندان بلومبرگ بیشترین افت در میان میلیاردرهای آمریکایی بوده است. اما آقای آرنوی ۷۲ ساله در همین مدت زمانی ۴۷ میلیارد دلار بر ثروت خود افزوده است.

آقای ماسک برای مدت کوتاهی در ژانویه با افزایش ناگهانی سهام تسلا به‌رغم همه‌گیری کرونا، در جایگاه ثروتمندترین مرد دنیا قرار گرفت و برای نخستین‌بار از بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت، پیشی گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان