نامه ۲۳۱ کنشگر در داخل ایران برای «تحریم انتخابات» و «برکناری خامنه‌ای»

امضاکنندگان نامه از مردم ایران خواسته‌اند تا برای گذار خشونت‌پرهیز از نظام جمهوری اسلامی هم‌سنگر شوند

کنشگران و خانواده جانباختگان خواستار برکناری علی خامنه‌ای شدند- khamenei.ir

۲۳۱ کنشگر سیاسی از شهرها و  استان‌های مختلف ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی شده‌اند.

این نامه که عنوان آن «هم‌آوا برای بایکوت انتخابات خرداد ۱۴۰۰ و گذار خشونت پرهیز از جمهوری اسلامی به حکومت مردم، به وسیله مردم و برای مردم» است را چهره‌های سیاسی، خانواده جانباختگان سیاسی در زندان‌های ایران، ناپدیدشدگان قهری، فعالان اجتماعی از صنوف مختلف و کنشگران فرهنگی امضا کرده‌اند.

آن‌ها خود را «نمونه‌ای از رنگین کمان ملت ایران، از دگراندیشان، باورها و ادیان، تیره‌ها و تبارهای گوناگون ایرانی، از استان‌ها و شهرها و روستاهای گوناگون» معرفی کرده‌اند که همچون دیگر شهروندان ایرانی «قربانیان فساد و خشونت و ناکارآمدی حکومت ولایت فقیه و قانون اساسی نظام بسته و دیکتاتوری حاکم» هستند.

محمد نوریزاد، هرمیداس باوند، کورش زعیم، منوچهر یزدی، هاشم خواستار، حشمت‌الله طبرزدی، شهلا انتصاری، نرگس منصوری، رها آجودانی، شکرالله مسیح پور، جواد لعل محمدی، فرنگیس مظلوم، نصرت بهشتی و پوران ناظمی از جمله کنشگران اجتماعی-سیاسی و خانواده جانباختگان هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان نامه خطاب به مردم ایران نوشته‌اند که «برای پاسداری از منافع ملی ایران و حفظ جان و مال مردم، برای گذار خشونت پرهیز و صلح‌جویانه از نظام نابسامان ولایت فقیه و قانون اساسی تحمیلی ضد بشری نظام وی در راستای دستیابی به یک قانون اساسی دموکراتیک سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، به نام جنبش همبستگی ملی دموکراتیک و سکولار، انتخابات نمایشی ریاست جمهوری اسلامی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را تحریم کنیم تا حکومت ضد مردمی کنونی تداوم نیابد.»

در این نامه به سرکوب اعتراضات مردمی در ۴۲ سال عمر جمهوری اسلامی اشاره شده است. به صورت ویژه اعتراضات مردمی در سال‌های ۱۳۸۸، دی ۹۶ و آبان ۹۸ برجسته شده و از آن‌ها به عنوان اراده مردمی برای مخالفت با «نظام دزدسالارِ دین‌مدار جمهوری اسلامی» یاد شده است.

در ادامه تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز به عنوان نمودی تازه از اراده مردم برای مخالفت با جمهوری اسلامی قلمداد شده است: «تحریم گسترده انتخابات ساختگی و فرمایشی ریاست جمهوری پیش روی از سوی انبوه مردم ایران، بیانگر اراده و رای ما در هم‌سویی با جنبش همبستگی ملی است.»

نویسندگان و امضاکنندگان این نامه خواسته‌‌های خود را در ۴ بند اعلام کرده‌اند: «برکناری آیت‌الله علی خامنه‌ای»، «برگزاری رفراندوم برای انحلال قانون اساسی جمهوری اسلامی»، «ایجاد شرایط لازم و کافی برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در دوره انتقالی تحت نظارت سازمان‌های بی‌طرف» و «تدوین قانون اساسی نوین کشور توسط مجلس موسسان».

آن‌ها از مردم خواسته‌اند تا با همراهی و همسنگری به سمت تدوین قانون اساسی آینده ایران گام بردارند که در آن ارزش‌هایی مانند اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر، جدایی دین از حکومت، برابری حقوق شهروندی، برابری حقوق زنان با مردان، آزادی اندیشه و بیان، آزادی تشکل و فعالیت احزاب و اتحادیه‌ها و برقراری اقتصاد آزاد بر پایه عدالت اجتماعی لحاظ شده باشد.

درخواست از نیروهای مسلح برای پیوستن به خواسته‌های دموکراتیک و سرکوب‌شده ملت ایران و پرهیز از انتقام‌جویی و خشونت بخش‌های دیگری از این نامه سرگشاده است. «ایران پسا جمهوری اسلامی، در چهارچوب حاکمیت قانون مبتنی بر حقوق بشر اداره خواهد شد. هیچ شهروندی به سبب باور سیاسی و عقیدتی بازداشت نخواهد شد و در زندان نخواهد بود. قتل‌های حکومتی و حکم اعدام به کلی از میان برچیده خواهد شد، انتقام و دشمنی از میان ما رخت برخواهد بست. آنان که در جنایت علیه مردم ایران دست به خون آغشته هستند، در سامانه دادگستری مدنی دموکراتیک مستقل پاسخگوی مردم ایران خواهند بود و با آنان منصفانه برخورد خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته یک کارزار سراسری دیگر با عنوان «رای بی‌رای» نیز در شبکه‌های اجتماعی فعال شده است که شرکت‌کنندگان در آن نیز خواستار تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شده‌اند.

خانواده‌های کشته‌شدگان سیاسی در دوران جمهوری اسلامی، جمعی از خانواده‌های کشته شدگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه و کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در چهار دهه گذشته نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در روز ۲۸ خرداد ماه برگزار خواهد شد. براساس آخرین نظرسنجی‌های رسمی، پیش‌بینی می‌شود که نرخ مشارکت در این انتخابات پایین‌ترین میزان در ۴۲ سال گذشته باشد. تا اکنون نظرسنجی‌های مختلف، مشارکت را کمتر از ۳۰ درصد در کل کشور و کمتر از ۲۰ درصد در شهرهای بزرگ تخمین زده‌اند.