ملا نیازی فرمانده مشهور طالبان جان باخت

او در زمان حکومتداری طالبان در افغانستان استاندار بلخ بود و فرمان قتل شیعیان را در آن استان صادر کرده بود

ملا عبدالمنان نیازی در اثر جراحاتی که در تیراندازی افراد مسلح ناشناس برداشت، درگذشت-JAVED TANVEER / AFP

ملا عبدالمنان نیازی، معاون شاخه انشعابی گروه طالبان، در پی جراحتی که از ناحیه سر و پا برداشته بود امروز در بیمارستانی در کابل جان باخت.

ملا نیازی هفته گذشته در منطقه کاریز مینجی، نزدیک شهرستان گذره و ادرسکن در استان غربی هرات هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت و از ناحیه سر و پا به‌شدت زخمی شد. در آن رویداد که ناشی از اختلافات میان گروهی گزارش شده است، شماری از جنگجویان ملا نیازی نیز کشته شدند.

او نخست در بیمارستانی در استان هرات بستری شد و بعد برای ادامه درمان به کابل انتقال داده شد. 

ملا نیازی از فرماندهان مشهور گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول، و از مخالفان گروه طالبان به رهبری ملا هبت‌الله آخوندزاده بود. او بارها درگیری‌های خونین میان این دو گروه را مدیریت کرده بود. 

ملا نیاز همچنین منتقد سیاست کشورهای منطقه، به ویژه ایران و پاکستان، در قبال افغانستان بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از رسانه‌ای شدن مرگ ملا عمر، رهبروقت  طالبان، گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول در اثر مخالفت با گزینش ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر جدید طالبان در سال ۲۰۱۵ به وجود آمد و بارها درگیر جنگ‌های خونین با جریان اصلی طالبان شد. 

منان نیازی در شهرستان هرات مستقر بود و از آنجا صدها جنگجوی زیر فرمانش را رهبری می‌کرد. براساس گزارش‌ها، او در سال‌های گذشته از سوی اداره امنیت ملی افغانستان حمایت می‌شد و برای تضعیف قدرت طالبان در غرب از سوی این اداره تجهیز و حمایت مالی می‌شد. 

ملا نیازی والی طالبان در استان بلخ در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان بود و حکم قتل‌عام شیعه‌ها را در آن زمان صادر کرده بود.

بیشتر از جهان