دلیل کناره‌گیری مارتین بشیر از بی‌بی‌سی، مصاحبه‌اش با شاهدخت دایانا است؟

مارتین بشیر، دبیر بخش مذهب بی‌بی‌سی نیوز، به علت پیامدهای کووید‌-۱۹ به شدت ناخوش بوده است

مارتین بشیر، کار خبرنگاری را از سال ۱۹۸۶ آغاز کرد اما در سال ۱۹۹۵ برای مصاحبه با دایانا در برنامه پانوراما خبرساز شد - FREDERICK M. BROWN /AFP

مارتین بشیر از سمت خود در بی‌بی‌سی کناره‌گیری کرد و دلیل آن را نیز بیماری خود اعلام کرده است. این در حالی است که تحقیق و تفحص لرد دایسون در مورد چگونگی مصاحبه گرفتن وی از شاهدخت دایانا نیز پایان یافته است.

دبیر بخش مذهب بی‌بی‌سی نیوز به علت پیامدهای کووید‌-۱۹ به شدت ناخوش بوده است.

در پیام ارسالی جاناتان مورنو، دبیر گروه اخبار بی‌بی‌سی برای کارمندان این موسسه آمده است: «مارتین بشیر از دبیری بخش مذهب بی‌بی‌سی استعفا کرده و در حال کناره‌گیری از موسسه است. او ماه قبل درست قبل از آنکه دوباره برای انجام جراحی قلب راهی بیمارستان شود این تصمیم خود را به ما خبر داد. او در اواخر پارسال (۲۰۲۰) هم تحت جراحی مهمی قرار گرفت اما همچنان دچار مشکلاتی است و تصمیم گرفته است به سلامتی‌اش بپردازد. آرزو می‌کنیم هر چه سریع‌تر به بهبودی کامل برسد.»

آقای بشیر کار خبرنگاری را از سال ۱۹۸۶ آغاز کرد، اما در سال ۱۹۹۵ برای مصاحبه با دایانا در برنامه پانوراما خبرساز شد.

ارل اسپنسر، برادر دایانا، آقای بشیر را متهم کرده است با ارائه اسناد مالی تقلبی به وی و دروغ‌پردازی در مورد خاندان سلطنتی توانسته از خواهر او مصاحبه بگیرد.

بی‌بی‌سی هم لرد تایسون، قاضی بازنشسته و قاضی‌القضات سابق دیوان عالی استیناف انگلستان و ولز، را مامور تحقیق و تفحص درباره چگونگی مصاحبه‌گرفتن بی‌بی‌سی و آقای بشیر از دایانا کرد.

دایانا در یکی از فرازهای مشهور آن مصاحبه گفته بود: «راستش را بخواهید در این ازدواج سه نفر بودیم و بنابراین قدری شلوغ بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که سخنگوی لرد دایسون هم اعلام کرد: «تحقیقات لرد دایسون پایان یافته است و گزارش آن در بی‌بی‌سی در دست انتشار است.»

سخنگوی بی‌بی‌سی هم اعلام کرد این گزارش «به زودی زود» منتشر خواهد شد.

دوک کمبریج، پسر شاهدخت دایانا، نیز اواخر سال گذشته (۲۰۲۰) ضمن استقبال از انجام این تحقیق گفته بود «باید مشخص شود چه حقایقی پشت پرده آن مصاحبه وجود داشت». بنا بر گزارش‌ها، برادر وی، دوک ساسکس، نیز از این تحقیق و تفحص حمایت کرده بود.

انجام این تحقیق پس از آن در دستور کار قرار گرفت که ارل اسپنسر، برادر دایانا، آقای بشیر را متهم کرد با ارائه اسناد مالی تقلبی راجع به پاتریک جفسون، منشی خصوصی سابق دایانا، و دروغ‌پردازی‌های عجیب‌وغریب در مورد خاندان سلطنتی توانسته از شاهدخت دایانا مصاحبه بگیرد.

درستی‌سنجی مراحلی که بی‌بی‌سی و آقای بشیر برای مصاحبه گرفتن طی کردند و میزان اثرگذاری آنها بر موافقت دایانا با مصاحبه، موضوع تحقیق لرد دایسون بوده است.

آفکام (Ofcom) نهاد ناظر بر شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود در مورد جنجال برنامه پانورامای بی‌بی‌سی مستقلا تحقیق نخواهد کرد ولی این تحقیق مستقل را «به دقت» دنبال می‌کند.

بی‌بی‌سی قبلا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود بر اساس تحقیقی که در سال ۱۹۹۶ در این بنگاه خبری صورت گرفته است آقای بشیر اعتراف کرده که اقدام به تهیه اسناد بانکی تقلبی کرده بود.

او گفته بود همین اسناد را به ارل اسپنسر ارایه داده بودند ولی این اسناد در تن دادن شاهدخت دایانا به مصاحبه با برنامه پانوراما نقشی نداشته است.

این در حالی است که اسکاتلند یارد (سازمان پلیس انگلستان) نیز در مارس گذشته (۲۰۲۰) در پی دریافت شکایتی رسمی از کارمند پیشین ارل اسپنسر اعلام کرد درباره این مصاحبه تحقیقات کیفری انجام نخواهد داد.

نماینده حقوقی آلن والر که در گذشته رئیس امور حراستی ارل اسپنسر، برادر دایانا، بود به طور کتبی به پلیس کلان‌شهر لندن اعلام کرده بود که در آن ماجرا فعالیت‌های خلاف قانون رخ داده است.

گزارش تکمیلی در پی‌ای

© The Independent

بیشتر از جهان