مظنون تیراندازی در ال‌پاسو: هدف مکزیکی‌ها بودند

«تیرانداز منم»

SAUL LOEB / AFP

طبق اظهارات رسمی پلیس که به رسانه‌های ایالات متحده رسیده است، مظنون قتل ۲۲ نفر در تیراندازی به جمع مردم در فروشگاه والمارت در شهر ال‌پاسو، تگزاس، اعتراف کرده است که «مکزیکی‌ها» را هدف قرار داده بود.

بنابه گزارش‌ها، پاتریک کروسیوس خودرو خود را در چهارراهی نزدیک فروشگاه متوقف کرده است، از ماشین پیاده شده است و با نگاه داشتن دست‌هایش بالای سر، گفته است: «تیرانداز منم.»

بنا به گزارش رسمی پلیس که نسخه‌ای از آن به واشنگتن‌پست رسیده است، این مرد ۲۱ ساله بلافاصله به شلیک به مشتریان و کارمندان فروشگاه اعتراف کرده است.

این فروشگاه (از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با محصولات ارزان‌قیمت) به محل خرید شهروندان مکزیکی‌ای معروف است که در شهر مرزی نزدیکی در مکزیک به نام حوآرز زندگی می‌کنند. از قربانیان تیراندازی، ۱۳ نفر امریکایی، ۸ نفر مکزیکی، و یک نفر آلمانی بوده‌اند.

این گزارش پلیس که توسط کارآگاه آدریان گارسیا از پلیس ال‌پاسو تهیه شده است و در روز یکشنبه منتشر شد، درست مصادف است با اظهارات دونالد ترامپ که ادعا کرد از نفوذ کافی بر مجلس برای تصویب قانونی برای کنترل سلاح به شکل یک «بررسی دقیق و معنادار سوءسابقه افراد» برخوردار است.

آقای ترامپ به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت: «من احساس می‌کنم که اکنون توافق بیشتری برای اقدامی معنادار در این زمینه‌ وجود دارد. من اکنون نفوذ بیشتری بر مجلس نمایندگان و سنا دارم.»

گزارش رسمی پلیس همچنین اظهار می‌دارد، افسران پلیس که به صحنه تیراندازی روز شنبه فرستاده شده بودند، اول خودروی را دیدند که در چهارراهی در نزدیکی فروشگاه ایستاده بود. بعد مردی را دیدند که از آن پیاده شد و ضمن بالا بردن دست‌هایش، خود را مسئول آن تیراندازی معرفی کرد.

به گفته پلیس، آقای کروسیوس از حقوق اولیه متهم برای خود صرف‌نظر کرده است و با رضایت به صحبت با کارآگاهان، به ایشان گفته است که با اسلحه کلاشینکف و چند خشاب وارد مغازه شده و مکزیکی‌ها را هدف قرار داده است. ۲۲ نفر در آن حمله جان خود را از دست دادند و حدود ۲۴ نفر زخمی شدند. بیشتر قربانیان، نام خانوادگی اسپانیایی داشتند و هشت نفر از آنها شهروندان مکزیک بودند. 

به اعتقاد مقامات، آقای کروسیوس قبل از اجرای طرح خود، بیانیه‌ای نژادپرستانه در فضای مجازی منتشر کرده است و در آن با شکوه از هجوم شدید افراد لاتین به ایالات متحده، شعار سر داده است. زبان به‌کار رفته در آن متن، شباهت بسیاری به ادبیات آقای ترامپ در هنگام سخن گفتن درباره پدیده مهاجرت، دارد.

بسیاری از شهروندان ال‌پاسو ادبیات نژادپرستانه رئیس ‌جمهوری آمریکا را عامل تشویق چنین اقدامات جاهلانه‌ای می‌بینند، با این حال، آقای ترامپ استفاده از ادبیاتی نژادپرستانه را انکار کرده است. این هفته او ادعا کرد که سخنان او «مردم را به دور هم گرد آورده» و «در حال حاضر کشور در موقعیت بی‌نظیری قرار دارد».

مقامات می‌گویند که آقای کروسیوس بیش از ۱۰ ساعت از خانه خود در نزدیکی شهر دالاس رانندگی کرده است تا طرح شوم خود را در شهری مرزی که اکثرا ساکنان لاتین دارد، پیاده کند.

گرچه آقای ترامپ قول داده است که قوانین محکم‌تری درباره کنترل سلاح در کشور پیاده کند، بسیاری از منتقدانش با دیده تردید به آن وعده‌ها می‌نگرند، چرا که از سوی دیگر، او به انجمن ملی سلاح گفته است که دیدگاه‌های حامی سلاح ایشان همواره «کاملا محترم و قابل طرح» خواهد بود. لازم به ذکر است که این انجمن برای انتخاب وی، کمکی ۳۰ میلیون دلاری کرده است.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.


https://www.independent.co.uk/news/world

© The Independent

بیشتر از جهان