افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی

فرمانده ارتش اسرائیل می‌گوید در طول یک شبانه روز به بیش از ۵۰۰ هدف در غزه حمله شده است

دست کم ۳۵ نفر در غزه و پنج نفر  در اسرائیل کشته شده‌اند- MAHMUD HAMS / AFP

درگیری‌ها میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی در ۲۴ ساعت گذشته با شدت در مناطق مختلف ادامه یافت. در جریان بالا گرفتن این تنش‌ها خبرگزاری‌ها از کشته شدن ۳۵ نفر در غزه و پنج نفر در اسرائیل خبر دادند.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل تا بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی صدها حمله هوایی در غزه انجام داده است. در همین حال گروه اسلامگرای حماس و دیگر شبه نظامیان فلسطینی نیز چندین موشک به تل آویو و شهرهای مرزی اسرائیل از جمله شهر جنوبی بیرشبا شلیک کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارشی از وضعیت شهرهای درگیر از به صدا درآمدن متناوب آژیر اخطار حمله در تل آویو و دیگر شهرهای بزرگ اسرائیل خبر داده است.

حملات وسیع راکتی گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی، دقایقی پیش از پایان ضرب‌الاجل به اسرائیل که ساعت ۹ شب به وقت محلی بود، آغاز شد.

در این درگیری ها بیش از ۱۳۰ راکت به شهر تل آویو که در مناطق مرکزی اسرائیل واقع شده، شلیک شده است. جهاد اسلامی اعلام کرده است در جریان این راکت پراکنی ها ۱۰۰ راکت به‌سوی اسرائیل شلیک شده است.

جهاد اسلامی با انتشار پیامی ویدیویی ضمن «قدرتمند» خواندن «حملات فلسطین علیه دشمن» با تاکید بر استفاده از موشک‌های بدر-۳ در حملات اخیر به شهرهای اسرائیل، از «محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران» برای ارائه و افزودن این موشک‌ها به تسلیحات این گروه، قدردانی کرده است.

حماس نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده «ما به وعده‌مان عمل کردیم» و از شلیک ۱۳۰ راکت به تل آویو و حومه‌اش خبر داده و حملات خود را «بزرگترین حمله راکتی» خوانده است.

این حملات موشکی در پاسخ به بمباران یک ساختمان مسکونی ۱۳ طبقه در غزه رخ داده است که گفته می‌شود رهبران سیاسی حماس در آن پناه گرفته و فعالیت می‌کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرده در این حملات برج‌های مرتفع «الجوهره»، «السعده» و «الظفار» را نیز هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی این حملات دو تن از فرماندهان گردان القسام کشته شده‌اند. همچنین ارتش اسرائیل بامداد چهارشنبه اعلام کرد که در حمله جنگنده‌های این کشور به منزل رهبران حماس در غزه، دو مسئول اطلاعاتی این گروه کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با تایید هدف قراردادن مواضع حماس، اعلام کرد: «اهداف بیشتری داریم و باید به ارتش فرصت بدهیم که اهداف ما را در غزه تامین کند.»

آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل، نیز در این باره گفت: «در یک شبانه روز به بیش از ۵۰۰ هدف در غزه حمله کرده و شمار زیادی از سران ترور را هلاک کرده‌ایم و این روند ادامه خواهد یافت.»

به دنبال شروع حملات موشکی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، با برگزاری یک نشست خبری در ستاد ارتش این کشور در تل‌آویو با تاکید بر این که «خون تروریست‌ها پای خودشان است»، از مردم اسرائیل خواست تا صبور باشند.

او در این نشست خبری خطاب به مردم اسرائیل از آغاز یک «عملیات طولانی» خبر داد؛ این سخنان در میان تحلیلگران نشانه‌ای از آغاز احتمالی یک جنگ تمام عیار تعبیر شده است.

ادامه درگیری‌ها در اسرائیل

همزمان با تبادل آتش نیروهای اسرائیلی و فلسطینی در غزه، درگیری‌ و تنش در بیت‌المقدس نیز ادامه داشت و اعتراض فلسطینیان به مناطق عرب‌نشین اسرائیل نیز سرایت کرد؛ به طوری که در شهر لود، عکا و برخی مناطق بادیه‌نشین افزایش خشونت ساکنان در این شهرها را شاهد بودند.

مقام‌های اسرائیلی در شهر مرکزی لود که به صحنه شورش اعراب اسرائیلی بدل شده است، وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌‌های خبری در اتفاقی کم‌سابقه شماری از رستوران‌های یهودیان و خانه‌های برخی از آن‌ها، مراکز پلیس و دست‌کم یک هتل در جنوب اسرائیل، به آتش کشیده است.

خبرگزاری‌ها این حریق‌ها را عمدی گزارش کرده و آن را واکنش اعراب ساکن در این شهرها با هدف «ابراز همبستگی» با فلسطینیان دانسته‌اند. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که حریق‌های همزمان، نشانه‌هایی از خیزش جدید فلسطینی-عربی علیه اسرائیل است.

بیت المقدس نیز در روزهای گذشته و به دنبال حکم اخراج خانواده‌های فلسطینی در منطقه شیخ جراح، شاهد درگیری‌های گسترده‌ای بوده است.
خشونت‌ها در بیت‌المقدس در حالی تشدید شده است که ده‌ها هزار نمازگزار برای برگزاری نماز جمعه آخر ماه رمضان که روز قدس نامیده می‌شود، در محوطه مسجد الاقصی در بالای تپه در میان حضور شدید پلیس اسرائیل گرد آمده بودند. پس از آن، در طول شب، مردان فلسطینی صندلی، کفش و سنگ به سمت ماموران با تجهیزات ضد شورش پرتاب کردند. آن‌ها با نارنجک و گلوله‌های روکش‌دار لاستیک به سمت جمعیت شلیک کردند.

برخی خبرگزاری‌ها دو روز پیش به نقل از شاهدان عینی از شنیده شدن صدای چندین انفجار در شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) خبر دادند.

در حالی که مجامع بین المللی طرفین را به خویشتنداری دعوت می کنند. وزارت بهداشت دولت خودگردان فلسطین اعلام کرده است طی درگیری‌های بامداد چهارشنبه در بمباران‌های اسرائیل، ۳۵ نفر از جمله ۱۲ کودک و سه زن کشته و ۲۳۳ تن نیز زخمی شدند.

آسوشیتدپرس این درگیری‌ها را مرگبارترین درگیری‌ها در ماه‌های گذشته میان نیروهای فلسطینی و ارتش اسرائیل خوانده است.

بیشتر از جهان