فرمانده سنتکام: ایران تنها تهدید بزرگ برای ثبات خاورمیانه است

ژنرال مک‌کنزی می‌گوید ماجراجویی نظامی به موازات مذاکرات دیپلماتیک به نفع ایران نیست

تصویر آرشیوی از ژنرال مک‌کنزی-Mazen Mahdi / AFP

ژنرال فرنک مک‌کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، در گفت‌و‌گو با تلویزیون العربیه، ایران را بزرگترین تهدید برای ثبات منطقه عنوان کرد.

او گفت، «ایران همچنان به فعالیت‌های ستیزه‌جویانه خود ادامه می‌دهد، هم  به طور مستقیم و هم از طریق نیروهای نیابتی. این رویکرد نه تنها آمریکا بلکه دوستان و شرکای آمریکا در سراسر منطقه را تهدید می‌کند.»

فرمانده سنتکام جمهوری اسلامی ایران را «تنها تهدید بزرگ برای ثبات خاورمیانه» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کنزی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که گارد ساحلی آمریکا روز سه‌شنبه از شلیک ۳۰ تیر اخطار برای پراکنده کردن قایق‌های تندروی سپاه پاسداران در اطراف کشتی‌های آمریکایی خبر داده است. در سال‌های اخیر بارها نمونه مانورهای نمایشی سپاه در اطراف شناورهای آمریکایی به ثبت رسیده که طی آن قایق‌ها با سرعت زیاد با فاصله غیرایمن به کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس نزدیک می‌شوند.

همچنین در همین هفته خبر توقیف یک محموله سلاح و تجهیزات منتشر شده که گفته می‌شود از مبدا ایران راهی یمن بوده است.

ژنرال مک‌کنزی می‌گوید که به رغم ادامه فعالیت‌های «بدخواهانه» جمهوری اسلامی ایران در منطقه، واشینگتن به دنبال جنگ با ایران نیست. او در عین حال هشدار داد که زمانی که پای حمله‌های احتمالی علیه منافع آمریکا و تعامل با ایران به میان می‌آید، هیچ گزینه‌ای از روی میز حذف نمی‌شود.

او با اشاره به مذاکرات جاری در وین بین ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا، گفت: «آنچه از آنها می‌خواهیم این است که به طور مسئولانه به جامعه بین‌المللی بازگردند.»

مک‌کنزی همچنین هشدار داد که این به نفع ایران نیست که در حالی که دیپلمات‌ها در حال انجام دادن کار خود هستند، با نوعی ماجراجویی‌ نظامی آن را مختل کند.

بیشتر از جهان