یک بازرگان ایرانی-بریتانیایی در عراق «ربوده و تحویل سپاه شد»

  به گزارش العربیه، محمد خاتمی، با لقب «ابو وفا»، که برای شرکت در مراسم شب‌های قدر به کربلا و نجف رفته بود، دوشنبه شب ربوده شد

محمد خاتمی، معروف به «ابو وفا» برای شب قدر به کربلا و نجف رفته بود - عکس از العربیه

یک گروه شبه‌نظامی عراقی وابسته به جمهوری اسلامی، بازرگانی ایرانی-بریتانیایی را در عراق ربوده و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده است.

به گزارش شبکه خبری العربیه، محمد خاتمی، با لقب «ابو وفا»، که برای شرکت در مراسم شب‌های قدر به کربلا و نجف رفته بود، دوشنبه شب ربوده و به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحویل داده شده است.

بنا بر این گزارش، آقای خاتمی در عراق و در یک خانواده مذهبی سرشناس به دنیا آمده و پدرش از دوستان آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است. او در سال ۱۳۵۷همراه خمینی به ایران بازگشت و در تاسیس سپاه پاسداران هم نقش داشت؛ اما بعد به سوریه و لبنان رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش العربیه، پس از ابراز پشیمانی او از مشارکت در انقلاب ۱۳۵۷، حزب‌الله لبنان  وی را در سال ۱۳۶۷ ربود و به ایران تحویل داد اما خمینی، پس از پادرمیانی پدر آقای خاتمی، دستور آزادی او را صادر کرد.
پس از آن، خاتمی به بریتانیا رفت و به همراه همسر و فرزندانش در این کشورساکن شد و به تجارت و فعالیت‌های اقتصادی روی آورد.

در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی شهروندان دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی دیگری را هم زندانی کرده است. انوشه آشوری، مهندس بازنشسته ایرانی ساکن بریتانیا در سال ۱۳۹۶ به اتهام جاسوسی از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و زندانی شد. او که در بریتانیا فعالیت بازرگانی داشت، هنگامی که برای دیدار با مادر ۸۶ ساله‌اش به ایران رفت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

نازنین زاغری، دیگر زندانی دوتابعیتی جمهوری اسلامی، در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران دستگیر  و پنج سال بعد در روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ از زندان آزاد شد؛ اما در محاکمه‌ای دیگر، باز به حبس محکوم شد. با وجود درخواست‌های مکرر دولت بریتانیا، جمهوری اسلامی به خانم زاغری اجازه خروج از ایران و پیوستن به همسرش در بریتانیا را نداده است.