هشدار پزشکان هندی: مدفوع گاو، کرونا را درمان نمی‌کند

در آغاز شیوع بیماری کرونا برخی گروه‌ها در مرکز دهلی، مهمانی نوشیدن ادرار گاو برپا کردند

اعتقادات جاری درباره منافع بهداشتی محصولات گاوی، حاصل از این واقعیت است که گاو در آیین هندو مقدس است- SUJIT JAISWAL / AFP

مقامات بهداشتی هند درباره استفاده از مدفوع گاو برای درمان کووید-۱۹ هشدار دادند چرا که بنا به گزارش‌های رسیده، برخی افراد به ویژه در مناطق روستایی این کشور، مدفوع این حیوان را به صورت و بدن خود می‌مالند و حتی معجون‌های ساخته از آن را می‌نوشند.

با شیوع موج دوم این بیماری‌ عالم‌گیر در هند، درباره خاصیت درمانی محصولات با منشا گاو، ادعاهای گسترده‌ای مطرح شده است که باعث شد تا انجمن پزشکان هند، بزرگترین انجمنی پزشکی این کشور، درباره «خطرات بهداشتی» ابتلا به بیماری‌های دیگر، به افراد اخطار دهد.

دکتر ‌جی‌ای جایالال، رئیس کل انجمن پزشکان هند، به رویترز گفت: «هیچ مدرک علمی مستدلی وجود ندارد که مدفوع یا ادرار گاو به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کووید-۱۹ کمک می‌کند. تمام این کارها کاملا بر اساس اعتقاد مردم است. همچنین مالیدن یا مصرف آنها خطرات بهداشتی دیگری دارد و ممکن است بیماری‌های دیگری هم از این حیوان به انسان منتقل شود.»

یکی از مراکز قرنطینه کووید-۱۹ که به درمان بیماران با محصولات گاوی اختصاص داده شده، اکنون در دهکده‌ای در ایالت محل تولد نخست‌وزیر نارندرا مودی، در حال فعالیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه «دکن هرالد» گزارش کرد این مرکز که در یک گاوداری با پنج هزار گاو واقع است، تحت مدیریت بنیاد موقوفه راجارام گواشالا آشرام در دهکده تتودا قرار دارد. این مجموعه که مرکز قرنطینه کووید «ودالاکشانا پانچاگاویا ایورودیک» نام دارد، بیماران را با داروهایی ساخته از ادرار، مدفوع، شیر، کره و کشکی که از گاو گرفته شده‌ است، درمان می‌کند.

اما درمان با محصولات گاوی برای بیماران این مرکز ۱۰۰ تخت خوابی اختیاری است؛ کما این که دکتران و پرستاران حرفه‌ای هم در این مرکز برای داروهای معمولی حضور دارند. 

با انفجار آمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در موج دوم شیوع ویروس کرونا در هند، دولت حاکم از حزب هندو و ملی‌گرای بهارتیا جنتا به دلیل نحوه اداره این بیماری عالم‌گیر مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت و درباره استراتژی ارتباطاتی که شبه‌دانش و داروهایی جایگزین را ترویج می‌کند، با پرسش‌هایی مواجه شده است.

در ۱۳ آوریل، هارش واردان، وزیر بهداشت کشور، مقامات را برای تامین منابع مالی در یک برنامه داخلی هیئت دولت جمع کرد تا به تاخیر در تائید و تامین بودجه پروژه‌هایی که بر فایده استفاده از محصولات گاوی مهر تایید می‌زند، بپردازند.

به گزارش رسانه خبری مجازی پرینت، در همان زمان بود که هند روزانه حدود ۲۰۰ هزار مورد ابتلای جدید را گزارش می‌کرد اما وزیر بهداشت از مطبوعات خواست برای سخنرانی آقای مودی به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد استقلال در ۱۵ اوت آماده شوند.  

سرینیواس راجکومار، دبیرکل سابق انجمن پزشکان مقیم آییمز در دهلی، به ایندیپندنت گفت که وزیر بهداشت با ترویج «کرونیل»، دارویی که بابا رمدو، مربی یوگا برای درمان کووید-۱۹ معرفی کرد، حامل پیام‌های ضد و نقیضی بود و از اعتماد مردم به واکسن‌ها کاست.

اعتقادات جاری درباره منافع بهداشتی محصولات گاوی، حاصل از این واقعیت است که گاو در آیین هندو مقدس است و به عنوان مادر تمام خدایان محترم شمرده می‌شود. برای قرن‌ها از مدفوع گاو به عنوان ماده‌ای طبیعی برای ضدعفونی کردن خانه‌ها استفاده می‌شود.

دکتر دنیانشوار دوبالی پاتی، رئیس انجمن پزشکان مقیم ماهاراشترا، به ایندیپندنت گفت که مالیدن مدفوع گاو به بدن، خطر عفونت و همچنین بروز حساسیت‌هایی را در پی دارد چرا که در این ماده، میکروارگانیسم‌های فراوانی وجود دارد. او گفت: «بالاخره این مدفوع گاو است و میکروارگانیسم‌های فراوانی دارد که می‌توانند به بدن انسان وارد شوند. استفاده بیش از حد از آن همچنین ممکن است باعث ابتلا به ذات‌الریه شود. هیچ مدرک علمی برای مصرف پزشکی این ماده وجود ندارد.»

ناندیتا ایر، دکتر و نویسنده، توییت کرد: «ادرار و مدفوع گاو شاید به عنوان کود طبیعی خوب باشد ولی قطعا هیچ نقشی در پیشگیری از کووید-۱۹ ندارند. واقعا مسخره است که باید این را گفت ولی هر چند هفته یک بار کسی پیدا می‌شود که این مسئله را ترویج می‌کند.»

در آغاز شیوع بیماری عالم‌گیر جاری در ماه مارس سال گذشته، کنشگران گروه آخیل بهارات هیندو ماهاسابها (اتحادیه تمام هندویان هند)، در مرکز دهلی،  پایتخت این کشور، مهمانی نوشیدن ادرار گاو برپا کردند. چندین نفر در این مراسم ادرار گاو نوشیدند و در پهن گاو غسل کردند که در عرصه بین‌المللی خبرساز شد.

هند بعد از افزایش روزانه بیش از ۴۰۰ هزار مورد ابتلای جدید برای چندین روز پیاپی، تاکنون با ۲۲.۶۶ میلیون مورد ابتلا و ۲۴۶ هزار و ۱۱۶ مرگ حاصل از کووید-۱۹ مواجه بوده است. موارد جدید ابتلا در کشور در روز دوشنبه، ۱۰ مه، برای اولین بار در روزهای اخیر به ۳۲۹ هزار ۹۴۲ نفر رسید. اما کارشناسان می‌گویند آمار موارد ابتلا و مرگ ممکن است کمتر از سطوح واقعی گزارش شده باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان