برنامه‌ریزی مصر برای توسعه کانال سوئز

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، تأکید کرد که این پروژه باید در کمتر از دو سال، تکمیل شود

 در بخش جنوبی آبراه که پیش‌تر یک کشتی در آن به‌گل نشسته بود، عرض و عمق کانال افزایش می‌یابد- Satellite image ©2021 Maxar Technologies/ AFP

سازمان مدیریت کانال سوئز قصد دارد ضمن توسعه بخش جنوبی این آبراه، عمق آن را نیز افزایش دهد. این بخش از کانال، همان‌ قسمتی بود که ماه مارس گذشته، یک کشتی کانتینربر در آن به گل نشست و با مسدود کردن ۶روزه کانال، رفت‌وآمد در این مسیر پراهمیت کشتیرانی بین‌المللی را مختل کرد.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسامه ربیع، رئیس سازمان مدیریت کانال سوئز، روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، در مراسمی با حضور عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، طرح توسعه کانال سوئز را ارائه کرد. 

به گفته ربیع، براساس این طرح، قرار است مسیر ۳۰ کیلومتری آبراه که بین شهر سوئز و «دریاچه تلخ بزرگ» (Great Bitter Lake) واقع شده، ۴۰ متر از طرف شرقی توسعه پیدا کند و عمق این محدوده از کانال نیز از حدود ۲۰ متر (۶۶ فوت) در حال حاضر، به نزدیک ۲۲ متر (۷۲ فوت) افزایش یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه‌بر این، قرار است طول مسیر کانال دومی هم که سال ۲۰۱۵ در طرح پیشین توسعه سوئز در شمال «دریاچه تلخ بزرگ» برای دوطرفه کردن رفت‌‌وآمد کشتی‌ها افتتاح شده بود، ۱۰ کیلومتر توسعه داده شود. به این تریتیب، طول کانال دوم در کل به ۸۲ کیلومتر افزایش می‌یابد و کشتی‌های بیشتری امکان رفت‌‌وآمد از کانال را خواهند داشت.

عبدالفتاح سیسی نیز در این مراسم، تأکید کرد که این انجام پروژه باید حداکثر در ۲۴ ماه تکمیل شود. او گفت: «درحالی‌که برنامه توسعه بیشتر کانال سوئز در دست بررسی بود، به‌گل نشستن کشتی کانتینربر ۴۴۰متری اِوِرگرین در ۲۳ مارس، ضرورت برنامه‌ریزی فوری در این زمینه را برجسته کرد.» 

کشتی کانتینربری که  ماه مارس کانال سوئز را مسدود کرده بود، همچنان با هزاران کانتینر بارش در «دریاچه تلخ بزرگ» در کانال سوئز متوقف شده است. پس از باز شدن مسیر کانال سوئز، این کشتی به علت امتناع مالکانش از پرداخت غرامت تعیین‌شده، توقیف شده و اجازه خروج از مصر را نخواهد داشت.      

بیشتر از جهان