حمله قالیباف به ظریف: خون شهید سلیمانی جریان خودباخته غرب‌زده را رسوا می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز همچون سایر مسئولان جمهوری اسلامی به مذاکرات وین امیدوار است

قالیباف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را وابسته به جریان خودباخته غرب‌زده خواند - عکس از تسنیم

محمدباقر قالیباف پس از جلسه غیرعلنی مجلس، با اشاره به انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف گفت خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب‌زده را رسوا می‌کند ریشه آنها را می‌خشکاند.

به گزارش ایسنا، او با حمایت از عملکرد قاسم سلیمانی، دوگانه دیپلماسی و میدان را نادرست خواند و افزود: «برخی صحبت‌ها علیه قهرمان ملی ایران و دوگانه سازی غیرکارشناسی از قدرت میدانی و دیپلماسی است. این دوگانه‌سازی ضد منافع ملی است.»

اشاره قالیباف به آن بخش از سخنان ظریف است که می‌گوید دست‌وپای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد.

در این مصاحبه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، اصطلاح «میدان» را برای توصیف سیاست‌های نظامی و دخالت مقام‌های امنیتی در دیپلماسی و نهادهای جمهوری اسلامی به کار برده است. ظریف در این زمینه گفته است: «تقریباً هر بار که من برای مذاکره رفتم این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. من برای موفقیت میدان مذاکره می‌کردم.»     

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قالیباف در بخشی دیگر از سخنان خود به روند مذاکرات وین نیز پرداخت و ضمن تأکید بر اینکه مصوبه مجلس دست مذاکره‌کنندگان را در وین باز می‌کند، اظهار داشت: «این قانون باعث باز شدن قفل‌های صنعت هسته‌ای شد و ظرفیت‌های لازم جهت مذاکرات را برای تیم مذاکره‌کننده فراهم آورد. همین ظرفیت‌ها محور بده بستان‌ها در مذاکرات جاری قرار گرفته تا به پشتوانه این قدرت آفرینی امکان تأمین و تضمین منافع مردم فراهم شود.»

اشاره قالیباف به قانون ۹ ماده‌ای است که دولت را مکلف می‌کند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کرده و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را فعال کند. همچنین ساخت رآکتور آب‌سنگین اراک که در جریان اجرای برجام تغییر کاربری داد باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین، این قانون از دولت می‌خواهد در صورت عادی نشدن روابط بانکی و رفع موانع صادرات و فروش نفت و بازگشت منابع ارزی حاصل از آن، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وی در ادامه با ادعای اینکه ابتکار عمل در دست ایران است گفت اگر همه تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود و اثرات اقتصادی آن نیز به‌صورت عملی راستی‌آزمایی شود، نباید حتی یک ساعت در موافقت با تعهداتی که ایران در برجام پذیرفته است، تأخیر کرد.