عقب‌نشینی شهرداری تهران: شکایتی از معترضان آبان ۹۸ نداریم

پیروز حناچی پیش‌تر گفته بود که تنها در صورتی رضایت خواهد داد که خسارات شهرداری تهران جبران شود

پیروز حناچی- شهردار تهران- موج

شهرداری تهران به صورت رسمی اعلام کرد که شکایت حقوقی خود از معترضان دستگیر‌شده اعتراضات آبان ۹۸ را پس گرفته است.

این موضوع با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه شامگاه پنج‌شنبه در اتاق انتخاب در کلاب‌هاوس برای او حاشیه‌ساز شد. در این جلسه شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره شکایت شهرداری تهران از معترضان که منجر به تداوم بازداشت آن‌ها شده است گفت که تنها در صورتی از شکایت صرف‌نظر خواهد شد که خسارات واراد شده به شهرداری جبران شود.

این در حالی است که مدارک یا شواهد روشنی در مورد هویت افرادی که اموال شهرداری را تخریب کرده‌اند وجود ندارد و شکایت شهرداری تهران سبب شده تا این اتهام در پرونده اکثر افرادی که در تهران دستگیر شده‌اند گنجانده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان حناچی با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

یک روز بعد، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اعلام کرد که در واکنش به این انتقاد‌ها، شهرداری شکایت خود را از معترضان آبان ۹۸ پس گرفته است. در توییت محمدی، موضع پیشین شهردار تهران درباره به‌رسمیت شناختن حق اعتراض مردم نیز بازنشر شده است. «شهردار تهران با توجه به درخواست شهروندان به مدیرکل حقوقی دستور دادند درخصوص شکایت تامین خسارت از معترضین ۹۸، رضایت شهرداری تهران اعلام گردد.»

در پی افزایش سه برابری قیمت بنزین، در آبان سال ۹۸ هزاران نفر از مردم ایران در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. فقر، فشارهای اقتصادی و خفقان گسترده باعث افزایش نارضایتی‌ها شده بود. افزایش قیمت بنزین به‌مانند جرقه‌ای انبار باروت خشم مردم را شعله‌ور کرد و آنها در اعتراض به این موضوع به خیابان آمدند. در مقابل نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با خشونتی بی‌مانند که بر اساس تعداد کشته‌ها در یک قرن اخیر بی‌سابقه بوده است، معترضان را سرکوب کرد. بر اساس خبری که رویترز منتشر کرد، ۱۵۰۰ نفر طی سرکوب خونین آبان ۹۸ کشته شدند.