شهردار تهران: معترضان آبان جبران خسارت کنند، شکایت خود را پس می‌گیریم

شهرداری در حالی که قصد دارد از معترضان به وضع بد اقتصادی غرامت بگیرد، از معاون قالیباف شکایتی نکرده است

شهرداری تهران از معاون قالیباف شکایت نکرده است - عکس از فارس

پیروز حناچی، شهردار تهران، در پاسخ به سؤالی در مورد شکایت شهرداری از معترضان آبان ۹۸ گفت: «اگر جبران خسارت صورت گرفته باشد، شهرداری شکایت خودش را پس می‌گیرد.»

حناچی در مورد پرونده‌هایی که با شکایت شهرداری برای برخی از معترضان آبان ۹۸ تشکیل شده، اظهار داشت: «تعدادی از افرادی که به املاک عمومی صدمه زده بودند، مورد شکایت قرار گرفته بودند؛ اگر جبران خسارت صورت گرفته باشد، شهرداری شکایت خودش را پس می‌گیرد؛ مثلاً ماشین‌های شهرداری را آتش زده بودند، هیچ قانونی اجازه این کار را نمی‌دهد. اگر جبران خسارت کنند، شکایت را پس می‌گیریم.»

این سخنان با واکنش بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی مواجه شد.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی در واکنش به این سخنان حناچی در حساب توییتر خود نوشت: «جناب شهردار، اگر چند نفر توان پرداخت خسارتی را که صدها نفر به‌خاطر اعتراض به بی‌کفایتی مسئولین زده‌اند داشتند نیازی به رضایت شما نبود.»

او همچنین با اشاره به عدم شکایت از عیسی شریفی، معاون محمدباقر قالیباف، عدم پس گرفتن شکایت از معترضان آبان را وقیحانه خواند.

در پی افزایش سه برابری قیمت بنزین، در آبان سال ۹۸ هزاران نفر از مردم ایران در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. فقر، فشارهای اقتصادی و خفقان گسترده باعث افزایش نارضایتی‌ها شده بود. افزایش قیمت بنزین به‌مانند جرقه‌ای انبار باروت خشم مردم را شعله‌ور کرد و آنها در اعتراض به این موضوع به خیابان آمدند. در مقابل نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با خشونتی بی‌مانند که بر اساس تعداد کشته‌ها در یک قرن اخیر بی‌سابقه بوده است، معترضان را سرکوب کرد. بر اساس خبری که رویترز منتشر کرد، ۱۵۰۰ نفر طی سرکوب خونین آبان ۹۸ کشته شدند.