نماینده زن پارلمان در کنیا به دلیل همراه داشتن فرزندش از مجلس اخراج شد

زلیخا حسن می گوید: «خیلی سعی کردم با بچه نیایم، اما امروز شرایط اضطراری بود»

Don EMMERT / AFP

 

نمایندگان زن پارلمان کنیا در همبستگی با همکارخود که به خاطر همراه آوردن کودک پنج ماهه اش بیرون شد، صحن پارلمان را ترک کردند.

زلیخا حسن گفت ناچار شده به خاطر شرایط اضطراری داخل خانه کودکش را با خود به سر کار بیاورد و افزود پارلمان محل نگاهداری کودک ندارد.

مقررات پارلمان حکم می کند که «غریبه ها» که مشمول کودکان هم می شود، حق ورود به صحن پارلمان را ندارند.

هرچند در سال ۲۰۱۷ قانون مربوط به ایجاد محل شیر دادن و عوض کردن پوشک کودک در ادارات کنیا تصویب شد، اما در پارلمان هنوز چنین محلی به مادران اختصاص داده نشده است.

خانم حسن به پارلمان گفت اگر می خواهند زنان بیشتری نماینده شوند، باید «فضای خانوادگی دوستانه تری» ایجاد کنند.

خانم حسن به همکارانش گفت: «خیلی سعی کردم با بچه نیایم، اما امروز شرایط اضطراری بود -- چه باید می کردم؟ اگر پارلمان محلی برای نگاهداری کودکان داشت، بچه ام را آنجا می گذاشتم».

این رویداد موجب خشم همکاران مرد خانم حسن شد که رفتار او را شرم آور توصیف کردند.

کریستوفر اُمولِلِح، رئیس پارلمان، به خانم حسن دستور داد صحن پارلمان را ترک کند و گفت می تواند بدون کودکش برگردد.

برخی نمایندگان فریاد زدند و بعضی یکدیگر را هل دادند.

موسی شه بوا، معاون پارلمان در بیانیه ای گفت پارلمان تسهیلات لازم را برای مادرانی که می خواهند به کودکشان شیر بدهند، دارد.

اما مادران باید «پرستارهای بچه را همراه خود بیاورند که هنگامی که وظایف کاری اشان را انجام می دهند، از آن ها مراقبت کنند».

این واقعه در حالی رخ داد که هفته جهانی شیردادن، جشنواره ای که 120 کشور جهان در آن شرکت می کنند، به پایان رسید. در طول هفته، عکس بسیاری از زنان سیاستمدار در جهان منتشر شد که نوزادانشان را با خود به سر کار برده بودند.

در ماه مارس، یک سیاستمدار دانمارکی به خاطر همراه آوردن کودک پنج ماهه اش، از صحن پارلمان اخراج شد. 

این اقدام جامعه دانمارک را که اغلب پرچمدار حقوق زنان و بهترین کشور برای زیست زنان تلقی می شود، تکان داد.

پیا کیارزگارد، رئیس پارلمان و رهبر سابق حزب دست راستی «مردم دانمارک»، به مِتِه اَبیلد گارد، نماینده پارلمان از حزب محافظه کار گفت: «شما همراه با کودکتان در صحن پارلمان پذیرفته نیستید».

خانم اَبیلدگارد در واکنش به این اظهارت خشم آلود گفت این نخستین باری بوده که او کودکش را همراه آورده چون پدرش نمی تواسته از او مراقبت کند.

در ماه سپتامبر سال گذشته، جاسیندا آردن، نخست وزیر نیوزیلند، با آوردن نوزاد دخترش به سالن مجمع عمومی سازمان ملل، تاریخ ساز شد.

خانم آردن که در مقام نخست وزیری کودک خود را به دنیا آورد، اندکی پیش از سخنرانی در کنفرانس صلح نلسون ماندلا در نیویورک دیده شد که با کودک سه ماهه اش مشغول بازی است. همسر او در این ازدواج سفید، کودکشان را در حالیکه مادرش، که یکی از رهبران جهان است، در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کرد، روی زانویش نشانده بود.

سال گذشته هم تصاویر کارینا گولد، وزیر کابینه کانادا که در پارلمان کودکش را شیر می داد، به گونه ای گسترده در شبکه های اجتماعی انعکاس یافت. در سال ۲۰۱۶ نیز، تصاویر یک سیاستمدار ایسلندی که در حین سخنرانی در پارلمان، نوزاد شش هفته ای اش را شیر می داد، در سرخط خبرها قرار گرفت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان