«احتمال ادامه مذاکرات مقام‌های تهران و ریاض در ماه جاری»

یک منبع نزدیک به پادشاهی سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت که مقام‌های عربستان سعودی دستیابی به موفقیت در این مذاکرات را چندان محتمل نمی‌‌بینند

مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض، نخستین تلاش قابل توجه برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور محسوب می‌شود

خبرگزاری فرانسه از احتمال ادامه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در ماه جاری خبر داد. 

پیش‌تر روزنامه فایننشیال‌تایمز در اواخر فروردین‌ماه، از مذاکرات مستقیم ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور، با میانجی‌گری عراق خبر داده بود. بنابر این گزارش، هیئتی از عربستان سعودی به ریاست خالد بن علی الحمیدان، رئیس اداره امنیت و اطلاعات خارجی این کشور، نهم آوریل (۲۰ فروردین‌ماه)، در بغداد با مقام‌های ایرانی دیدار و مذاکره کرده است. 

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نقل از چند منبع آگاه، نوشت که پس از دیدار ماه گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد، انتظار می‌رود که این مذاکرات در ماه جاری ادامه پیدا کند.

یک منبع نزدیک به پادشاهی سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت که مقام‌های عربستان سعودی انتظار چندانی از گفت‌وگو با ایران ندارند و پس از چند سال رقابت سرسختانه، دستیابی به موفقیت در این مذاکرات را چندان محتمل نمی‌‌بینند. او افزود که این مذاکرات دست‌کم «کمک می‌کند تا به دولت بایدن نشان دهیم که رفتار ما معقول است و از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط دیپلماتیک رسمی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از حدود پنج سال پیش، پس از حمله به سفارت و مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران، به‌طور کامل قطع شد. پس از آن، رقابت دو کشور در منطقه، بیش از هرجا در یمن نمود پیدا کرده است . جنگ یمن در واقع  درگیری نیابتی میان شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و دولت مورد حمایت عربستان سعودی و نیروهای ائتلاف به رهبری آن کشور است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه‌های گذشته اعلام کرد که این کشور به حمایت از عملیات نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن پایان می‌دهد و دیپلماسی را برای پایان دادن به درگیری در آن کشور پیگیری خواهد کرد. 

مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض، به میانجی‌گری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نخستین تلاش قابل توجه برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور محسوب می‌شود. هرچند که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی هیچ‌یک به‌طور رسمی برقراری این گفت‌وگوها را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند، اما مقام‌هایی از دو کشور، به‌طور غیرمستقیم، بر انجام این مذاکرات صحه گذاشته‌اند. 

محمدجواد ظریف در سفر اخیرش به بغداد، بدون اشاره مستقیم به این مذاکرات، گفت: «از تلاش‌های دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در منطقه بینجامد.»

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، نیز چهارشنبه اعلام کرد کشورش بیش از یک‌بار میزبان مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی بوده است.