«قتل جورج فلوید از روی تنفر نبود»

مأمور پلیس سابق سفیدپوستی که در اداره پلیس مینیاپولیس مشغول به کار بود، به سه جرم محکوم شده است

در پی قتل جورج فلوید اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی در سراسر جهان شکل گرفت - Scott Olson/AFP

کیت الیسون، دادستان کل مینه‌سوتا، گفت قتل جورج فلوید را جرمی ناشی از تنفر نمی‌داند، زیرا شواهدی دال بر این وجود ندارد که درک شاوین هنگام زانو زدن ۹ دقیقه‌ای بر گردن آقای فلوید به نژاد وی توجه داشته است.

خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز در مصاحبه روز یکشنبه‌اش با آقای الیسون از او پرسید به نظرش قتل جورج فلوید جرم ناشی از تنفر بوده است یا نه.

او گفت: «به نظر من نه، زیرا در جرم ناشی از تنفر مجرم انگیزه آشکار و ذهنیتی سویافته دارد. ما شواهدی نداریم دال بر این که درک شاوین وقتی مشغول ارتکاب این جرم بوده به نژاد جورج فلوید توجه داشته است.»

شاوین، مأمور پلیس سابق سفیدپوستی که در اداره پلیس مینیاپولیس مشغول به کار بود، به سه جرم محکوم شده است. جدی‌ترین حکمش قتل درجه دوم است که در مینه‌سوتا مجازاتی حداکثر ۴۰ سال زندان دارد. دوره محکومیت شاوین روز ۱۶ ژوئن آغاز خواهد شد.

سایر موارد محکومیت وی قتل درجه سه و قتل نفس درجه دو است.

اسکات پِلی، خبرنگار سی‌بی‌اس، در جریان مصاحبه اشاره کرد که آقای الیسون می‌توانست طبق قانون مینه‌سوتا شاوین را به جرم ناشی از تنفر محکوم کند، اما تصمیم گرفت این کار را نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای الیسون پاسخ داد که می‌توانست چنان کند، اما «فقط در مواردی این کار را می‌کنیم که بتوانیم شواهدی برای اثبات این موضوع به هیئت منصفه ارائه دهیم.»

او گفت، اگر شاهدی گفته بود که شاوین به نژاد فلوید اشاره‌ای کرده بوده است، می‌توانستند او را به جرم ناشی از تنفر محکوم کنند.«اما برای این کار نیاز به شاهدی داشتم که در دادگاه بایستد و به این موضوع شهادت دهد، که چنین کسی را نداشتیم، بنابراین این اتهام را مطرح نکردیم.»

آقای پلی گفت از نگاه جهانیان، مأمور سفیدپوستی مرد سیاهپوستی را کشته چون او سیاهپوست است و دوباره از دادستان کل پرسید که آیا شواهدی دال بر این امر وجود دارد یا نه.

کیت السون در پیوند با قتل جورج  فلوید گفت، «عرف جامعه ما این است که انگار کشتن افرادی از برخی گروه‌ها قبح کمتری از کشتن سایرین دارد»، اما تا وقتی شواهدی آشکار از سوگیری ذهنی مجرم نداشته باشیم، نمی‌توانیم جرمش را ناشی از تنفر اعلام کنیم. توییتر۶۰ دقیقه، ۲۵ آوریل ۲۰۲۱

او گفت برای پایان دادن به این فرهنگ و توجه جدی به این موضوع و شوریدن علیه آن، لازم نیست خیال کنیم شاوین حتماً با انگیزه‌های نژادپرستانه خاصی به فلوید آسیب زده است.

دادستان کل با اشاره به نژادپرستی نظام‌مند در جامعه، گفت: «واقعیت این است که همه ما می‌دانیم که اغلب اعمال قانون در مورد رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان خشن‌تر صورت می‌گیرد. این را از روی وضعیت اجاره ‌خانه، استخدام، توزیع ثروت، و بسیاری چیزهای دیگر می‌دانیم و می‌فهمیم. اما اگر دیگران دقیقاً همان کارها را بکنند، با آن‌‌ها ملایم‌تر برخورد می‌شود.»

© The Independent