روحانی صدا و سیما را به «دغل‌کاری» متهم کرد

حسن روحانی می‌گوید تحریم‌ها شکسته شده اما گزارش‌ها با دغل‌کاری وجناح‌بازی به مردم داده می‌شود

روحانی می گوید تحریم‌‌ها شکسته است- عکس از ایرنا

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفت به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می شود و طرف ما می‌داند راهی جز بازگشت به قانون مقررات و تعهدات خود و موافقتنامه برجام وجود ندارد.

او روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، به طور تلویحی صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به دغل‌کاری متهم کرد و گفت: «اگر گزارش درست باشد و دغل‌کاری و جناح‌بازی نشود، درست گزارش را به مردم می‌رسانیم که طرف های ما در برجام فهمیدند راهی جز اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و قانون وجود ندارد و این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است.»

پیشتر شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی وی، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از منبعی مطلع در تهران مدعی شده بودکه آمریکا تاکنون نه تنها انجام اصلاحاتی را که باعث کاهش ریسک همکاری اقتصادی و بانکی با ایران می‌شود، نپذیرفته است، بلکه عملا ریسک همکاری با ایران را بالاتر برده است.

پرس تی وی به نقل از همین منبع مطلع خبر داده که آمریکا بر حفظ ساختار تحریم‌های فلج‌کننده و به‌ویژه عدم لغو قانون کاتسا اصرار دارد.

این منبع مطلع که به نام یا مقامش اشاره‌ای نشده، اعلام کرده که آمریکا همچنین رفع تحریم‌ از نهادها و افراد باقی مانده در لیست تحریم SDN را به میزان زمان اجرای برجام رد کرده است.

همزمان با واکنش منفی حسن روحانی به این گزارش، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز بدون نام بردن از پرس تی وی، گزارش‌های منتشر شده در مورد اصرار آمریکا به حفظ ساختار تحریم‌های فلج‌کننده و پذیرش این نکته از سوی جمهوری اسلامی را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده، روز چهارشنبه گفت: «بازهم‌ یک رسانه از قول منابع آگاه ناشناس خود ادعا کرده. نه‌ تنها این‌مورد و موارد ادعایی شبیه این غلط است، بلکه همه یقین بدانند اگر آمریکا اصراری بر این گونه امور داشت قطعا تا کنون گفتگوها متوقف شده بود.»

او افزود:« اگر آمریکا اصراری بر حفظ تحریم های فلج کننده علیه ایران داشت، قطعا تا کنون گفتگوها متوقف شده بود.»

با این حال، وی گفت: «نکات اختلافی میان ایران و آمریکا در وین کم نیستند و برخی مواضع آمریکا در وین قابل قبول نبوده و از این روست که هیئت ایرانی گفتگوهای وین را با دقت و نکته‌سنجی به پیش می‌برد.»

از سوی دیگر، حسن روحانی در حالی با قطعیت از شکسته شدن تحریم‌ها سخن گفته که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر خود در باره روند مذاکرات هسته‌ای در وین گفته است که راهی طولانی تا مشخص شدن نتیجه این مذاکرات باقی‌ مانده است.

به گفته بلینکن، باید دید که آیا ایران مایل و قادر است تصمیم‌های لازم برای بازگشت به توافق هستهی را  بگی رد‌ای را بگیرد و عملی سازد یا خیر.

رهبران جمهوری اسلامی خواستار آن هستند که تحریم‌های آمریکا دست کم در دو حوزه صادرات و فروش نفت و رفع تحریم‌های بانکی برای دریافت مبالغ ناشی از فروش نفت را هر چه زودتر برطرف کند.

اما به نظر می‌رسد دولت جو بایدن به‌رغم آنکه از تمایل خود به احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی خبر داده، به دلایل مختلف از جمله واکنش اسرائیل و کشورهای منطقه از یک سو و مخالفت‌های احتمالی کنگره با یک توافق سریع، با احتیاط بیشتر و سرعتی کمتر مذاکرات را پیش ببرد.

حسن روحانی، روز چهارشنبه گفت:«سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود. برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه دو درصد به نفت و شش درصد به فرآورده‌ها بوده است. یعنی اگر همه اینها را هم حساب کنیم ، هشت درصد تکیه بودجه ما بر نفت بوده که در تاریخ بی‌سابقه است.»

او افزود:« از زمانی که نفت کشف شده و در اقتصاد ایران ورود پیدا کرده، که بودجه کشور بدون اتکا به نفت اداره شود، آنهایی که دولت را مورد نقد قرار می‌دهند که اگر نقد درست باشد بسیار هم خوب است و از آنها متشکریم، به این نکات هم توجه کنند که اتکای دولت در بودجه به نفت و میعانات فقط دو درصد بوده است و این در تاریخ بسیار مسئله مهمی است و می‌خواستیم به دستور مقام معظم رهبری عمل کنیم.»

او در حالی از دستاورد دولت برای حرکت به سمت اقتصاد غیروابسته به نفت سخن می‌گوید که فروش و صادرات نفت، صرفا به دلیل تحریم‌های آمریکا به این میزان کاهش یافته است، نه براساس برنامه‌های مدون و مصوب نظام جمهوری اسلامی.

با این حال، حسن روحانی روز چهارشنبه بار دیگر اظهار امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها، شرایط بهتر شود.

او گفت:« مسیر برای پایان تحریم امروز هموارتر است، امیدواریم طرف مقابل هرچه سریع‌تر در برابر قانون سر فرود آورد. طرف مقابل بداند ما کمتر از برجام راضی نمی‌شویم و برجام باید به صورت کامل اجرا شود. حقوق ملت ایران در برجام باید به طور کامل به دست آید و از هیچ چیزی صرف نظر نمی‌کنیم.»