آمریکا: مذاکرات با ایران در وضعیتی مبهم قرار دارد

جیک سالیوان می‌گوید هنوز معلوم نیست ایران و آمریکا در وین به توافق برسند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا- SAUL LOEB / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز جمعه گفت که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، در «وضعیتی مبهم» قرار دارد.

موضوع این مذاکرات، بازگشت آمریکا به برجام است. ایران با گروه «۱+۴» (بریتانیا، آلمان،‌ فرانسه، روسیه و چین) مستقیما گفت‌وگو می‌کند اما مذاکره با آمریکایی‌ها غیرمستقیم است.

دیپلمات‌های هر هفت کشور، در وین، پایتخت اتریش،‌ به سر می‌برند؛ همان جایی که در سال ۲۰۱۵ توافق موسوم به «برجام» نهایی شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که به شدت با برجام مخالف بود، در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. حالا جانشین دموکرات او، جو بایدن، خواهان بازگشت به برجام است. گرچه تیم سیاست خارجی او امیدوار است از برجام فراتر رود. فعالیت‌های موشکی ایران، حمایتش از گروه‌های تروریستی در منطقه و وضعیت حقوق بشر در ایران، از دیگر موضوعات مورد اعتراض آمریکا هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سالیوان که در وبینار «مجمع امنیتی آسپن» سخن می‌گفت، اظهار داشت: «در حال حاضر نمی‌توانم درباره محتوای مذاکرات توصیف خاصی ارائه کنم چون در جایگاهی ناروشن قرار دارد.» او افزود:‌ «این طور به نظر می‌رسد که تمام طرف‌ها از جمله ایران، برای صحبت جدی در مورد لغو تحریم‌ها و یافتن راهی برای بازگشت به برجام مصمم هستند اما هنوز معلوم نیست این موضوع به  توافق در وین منجر شود یا خیر.»

«مجمع امنیتی آسپن»‌، سازمانی غیرحزبی است که در مورد مسائل مهم امنیتی برنامه برگزار می‌کند. اجلاس اصلی این سازمان حدود سه ماه دیگر از سوم تا پنجم اوت برگزار می‌شود. آقای سالیوان در این نشست، با اعلام این که صبح روز جمعه با همتای روسی خود درباره برگزاری نشستی با حضور بایدن و همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین، صحبت کرده است، بار دیگر خبرساز شد.