شکست نخست وزیر هند در انتخابات ایالتی، در گرماگرم بحران مرگبار کرونا

«با ادامه همه‌گیری در کشور، او نمی‌تواند همچنان به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه بدهد»

بنگال غربی تحت رهبری کنگره ترینامول ماماتا بانرجی منتقد سرسخت رهبر هند است-REUTERS/Rupak De Chowdhuri

نخست وزیر هند، نارندرا مودی، در میان انتقادات شدید نسبت به نحوه رسیدگی او به وضعیت اضطراری حاصل از شروع کووید-۱۹، در انتخابات بنگال غربی شکست خورد.

با آن ‌که کارزار انتخاباتی حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در این ایالت برگزار شد، بنگال غربی تحت رهبری کنگره ترینامول ماماتا بانرجی منتقد سرسخت رهبر هند است.

کنگره ترینامول ۲۱۳ کرسی به دست آورد، که از ۲۱۱ کرسی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ به دست آورد، بیشتر بود.

حزب بهاراتیا جاناتا، با ۷۷ کرسی از ۲۹۲ کرسی موجود، هرگز در بنگال غربی پیروز نشده است، اما این شکست در زمان بحران در هند به دلیل همه‌گیری کووید، به طور اخص حائز اهمیت بود.

در مجموع، سهم آرای کنگره ترینامول تقریبا ۴۸ درصد و آرای حزب بهاراتیا جاناتا ۳۸ درصد بود. دیگر نامزد‌های عمده، از جمله از احزاب جناح چپ که تا سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۳۵ سال بر بنگال غربی حکومت کرده بودند و کنگره ملی هند، از کرسی‌ها سهمی نبردند.

پیروزی خانم بانرجی به این معنی است که او آماده بازگشت به سومین دوره پنج ساله است. او تنها رهبر ایالتی زن در هند است.

نیلانجان موخوپادیای، تحلیلگر سیاسی، به روزنامه ایندیپندنت گفت که داده‌های رأی‌گیری مقدماتی نشان داده‌اند که خشم مردم از دولت مرکزی به دلیل نحوه مدیریت همه‌گیری در آن کشور روی رأی‌ها تاثیر گذاشته است.

وی گفت: «سرعت وخیم شدن اوضاع کووید در هند و بالا رفتن خشم مردم نسبت به دولت مرکزی در چهار دوره گذشته، روی سرنوشت حزب بهاراتیا جاناتا تاثیر گذاشت و باعث شد انتظارات این حزب برآورده نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به قدرت ماماتا بانرجی به عنوان رهبر منطقه‌ای و موضع انتقادی او نسبت به مودی، انتخابات بنگال غربی برأی حزب بهاراتیا جاناتا بسیار مهم بود. این حزب هرگز در بنگال غربی حاکم نبوده است و پیروزی آن مهر تایید بزرگی بر حزب مودی، خصوصا در زمان بحران، محسوب می‌شد.

به‌‌رغم انتقاد‌ها از برگزاری کارزارهای انتخاباتی گسترده در زمان موج دوم ویروس کرونا، کارزار انتخاباتی حزب بهاراتیا جاناتا را آمیت شاه، وزیر امور داخلی هند، از برنامه‌ریز‌های زیرک انتخابات، با دقت برنامه‌ریزی کرده بود. حزب بهاراتیا جاناتا در طول انتخابات تمام سلاح‌های خود را به کار برد؛ از کارزارهای متعدد گرفته تا اردو زدن ورزای ارشد در این ایالت.

به گفته آقای موخوپادیای، نتیجه این انتخابات از لحاظ سیاسی به چند دلیل قابل توجه بود.

آقای موخوپادیای گفت: «اولا، رهبر قدرتمندی نبود که با ماماتا بانرجی رقابت کند. دوما، رهبران حزب بهاراتیا جاناتا، به رهبری خود آقای نخست وزیر، با شعار «دیدی-و-دیدی» که به ماماتا بانرجی اشاره داشت (دیدی به زبان هندی به معنی خواهر بزرگتر است) و به نظر خیلی‌ها شبیه هو کردن بود، از حد خود فراتر رفتند. دیلیپ گوش، رئیس تحقیر‌گر حزب بهاراتیا جاناتا، هم اظهاراتی در مورد لباس او مطرح کرد. این بی‌احترامی نسبت به خانم بانرجی قطعا به ضرر حزب بهاراتیا جاناتا تمام شد.»

«زنگ هشدار: وتوی اقلیت‌ها در سیاست‌های انتخاباتی برای دموکراسی سکولار ما ویرانگر خواهد بود.»

در پی این شکست بزرگ، برخی از رهبران حزب بهاراتیا جاناتا رأی جامعه اقلیت به نفع خانم بانرجی را یکی از دلایل شکست خود در انتخابات دانسته‌اند.

پروفسور راکش سینها، نماینده حزب بهاراتیا جاناتا در مجلس، در توییتی نوشت: «زنگ هشدار: وتوی اقلیت‌ها در سیاست‌های انتخاباتی برای دموکراسی سکولار ما ویرانگر خواهد بود.»

اما آقای موخوپادیای گفت که آقای مودی حال باید به دفتر نخست وزیری برگردد و «آنچه به خاطرش انتخاب شده است، مدیریت کند.»

وی ادامه داد: «با ادامه همه‌گیری در کشور، او نمی‌تواند همچنان به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه بدهد. او در سال ۲۰۱۴ به خاطر مدیریت نمونه خود در ایالت گجرات انتخاب شد، اما امروز اوضاعش خراب است. او باید به فکر برنامه‌ریزی‌های آینده باشد وگرنه مردم در سال ۲۰۲۴ مانند سال‌های ۱۹۷۷ و ۲۰۰۴ به کسی دیگر رأی می‌دهند و شخص دیگری را به عنوان نخست وزیر خود انتخاب می‌کنند.»

وی افزود که خانم بانرجی هم عهده‌دار مدیریت وضعیت شیوع کووید-۱۹ در بنگال غربی خواهد بود، اما این پیروزی «قطعاً بحث مقام آینده او را در کشور به عنوان جایگزین آقای مودی، مطرح می‌کند.»

طی چند سال گذشته، خانم بانرجی از معدود رهبران مخالف در هند بوده است که مداوم به آقای مودی و حزب او حملات تندی کرده است.

© The Independent