فقط بشار و دو نفر دیگر: رد صلاحیت نامزدهای انتخابات سوریه

بشار اسد همچنان از حمایت روسیه و جمهوری اسلامی ایران برخوردار است

پوستر انتخاباتی بشار اسد برای انتخابات روز بیستم ماه می، دمشق پایتخت سوریه-  LOUAI BESHARA / AFP

دادگاه عالی قانون اساسی سوریه، صلاحیت همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به جز بشار اسد و دو نفر دیگر رد کرد.

به گزارش اسوشییتد پرس، از میان ۵۱ داوطلب کاندیداتوری در انتخابات، که هفت زن هم در میان‌شان بودند، تنها صلاحیت بشار اسد رئیس جمهوری کنونی، عبدالله سلوم و محمود احمد مرعی تأیید شد.

انتخابات روز بیستم ماه می، دومین انتخابات ریاست جمهوری سوریه از زمان وقوع جنگ داخلی این کشور در ده سال پیش خواهد بود.

دادگاه قانون اساسی گفت که نامزدهای رد صلاحیت شده فاقد شرایط قانونی بودند.

در سال ۲۰۱۴، بشار اسد با حدود نود درصد آرا برنده انتخابات اعلام شد، و انتظار می‌رود که این بار هم برای یک دوره هفت ساله دیگر به ریاست جمهوری ادامه دهد. پدرش حافظ اسد هم سی سال به صندلی ریاست جمهوری تکیه زده بود و تا زمان مرگش این سمت را از دست نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سال ۲۰۱۴، دولت اسد اجازه شرکت نامزدهایی جز رئیس جمهور را هم در انتخابات داد، اما از دید مخالفان اسد و کشورهای غربی، انتخابات در سوریه فرمایشی است و تنها برای مشروعیت‌بخشی به حاکم کشور برگزار می‌شود.

به گزارش اسوشییتد پرس، بعید است جامعه جهانی نتیجه انتخابات آتی سوریه را بپذیرد. بر اساس قطعنامه سازمان ملل که برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه تصویب شده بود، قرار بود پیش از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، قانون اساسی جدیدی تدوین شود و زیر نظر سازمان ملل به همه‌پرسی گذاشته شود. اما در این زمینه پیشرفتی حاصل نشده است.

بشار اسد همچنان از حمایت روسیه و جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

در ماه مارس، دولت جو بایدن گفت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت مگر آن که رأی‌گیری آزاد و منصفانه و زیر نظر سازمان ملل باشد و نظر مردم سوریه را منعکس کند.

بیشتر از جهان