دیدار هیات آمریکایی و مقامات عربستان سعودی در ریاض

هیات آمریکایی در سفر به ریاض در خصوص مسائل منطقه‌ای و منافع مشترک آمریکا و عربستان سعودی گفت‌و‌گو کرد

ملاقات هیات آمریکایی با مقامات عربستان سعودی-عکس از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA

هیاتی از مقامات آمریکایی عصر یکشنبه با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه و ریما بنت بندر، سفیر عربستان در آمریکا دیدار کردند.

درک شولی، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا و جویی هود، دستیار وزارت امور خارجه و هیات همراه در سفر به ریاض در خصوص مسائل منطقه‌ای و منافع مشترک آمریکا و عربستان سعودی گفت‌و‌گو کردند.

وزارت امور خارجه عربستان می‌گوید در این ملاقات درباره روابط استراتژیک دوجانبه و راه‌های تقویت آن نیز گفت‌و‌گو شده است.

پیش‌تر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته بود بر خلاف مبالغه‌هایی که در رسانه‌های جریان اصلی انجام می‌شود، روابط عربستان و آمریکا همچنان نزدیک است و منافع دو طرف در منطقه در ۹۰ درصد موارد همپوشانی دارد و برخی اختلافات نیز طبیعی است.

سفر هیات آمریکایی به عربستان و پس از آن امارات و برخی دیگر از کشورهای منطقه درحالی انجام می‌شود که مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران در وین ادامه دارد.

به نظر می‌رسد هدف از اعزام این هیات آمریکایی به منطقه گفت‌و‌گو برای کاهش نگرانی‌ها درباره توافق احتمالی با ایران باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان رسانه‌ها از توافق ایران و آمریکا برای آزادسازیی هفت میلیارد دلار از اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی و مبادله زندانیان خبر دادند. البته مقامات آمریکا و بریتانیا تاکید دارند که هنوز هیچ توافقی نهایی نشده است.

برنامه‌های هسته‌ای،موشکی و فعالیت‌های تحریک‌آمیز ایران در منطقه از جمله نگرانی‌های کشورهای همسایه ایران در خلیج فارس و اسرائیل به‌شمار می‌رود.

این نگرانی‌ها در جریان توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران مورد توجه قرار نگرفته بود.

هیات اعزامی از سوی آمریکا روز یکشنبه با عدال الجبیر، وزیر دولت در امور خارجه عربستان دیدار کرده بود. سفیر عربستان در یمن نیز در این گفت‌و‌گو‌ها حضور داشته است.

این در حالی است که گفته می‌شود نمایندگان ایران و عربستان اخیرا در عراق ملاقات کرده‌اند. هدف از این دیدار که به تایید رسمی هیچ یک از طرفین نرسیده، کاهش تنش‌ها به ویژه در مساله یمن بوده است.

عربستان سعودی برای کاهش تنش‌ها در یمن ابتکار آتش‌بس را ارایه داده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که اخیرا به منطقه سفر کرده و با نمایندگان حوثی‌ها نیز ملاقات کرده بود، اعلام کرده است که تهران از طرح آتش‌بس حمایت می‌کند.