عربستان سعودی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی برای کارگران افغان فراهم می‌کند 

۱۰ هزار کارگر دیگر نیز در امارات متحده عربی استخدام خواهند شد

افغانستان از بیکاری شدید رنج می‌برد و هزاران خانواده به درآمد کارگران خود در خارج کشور متکی هستند- WAKIL KOHSAR / AFP

معضل بیکاری در افغانستان شدید و گسترده است و هزاران خانواده به درآمد کارگران خود در خارج کشور متکی هستند. 

بشیر احمد تهینج، وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان، خبر داده است که روند اعزام کارگران عادی افغان به کشورهای خلیج فارس نهایی شده است و انتظار می‌رود در سال جاری خورشیدی بیش از ۱۰۰ هزار کارگر افغان راهی عربستان سعودی شوند. 

براساس گزارش وزارت کار و امور اجتماعی کشور، ۱۰ هزار کارگر دیگر نیز در امارات متحده عربی استخدام خواهند شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از کارگران افغان در کشورهای حوزه خلیج فارس یا به صورت غیرقانونی کار می‌کنند، یا با استفاده از پاسپورت پاکستانی استخدام شده‌اند. تلاش‌های مقام‌های افغان برای فراهم کردن فرصت کاری برای کارگران عادی این کشور از سال‌ها پیش آغاز شد و استخدام رسمی کارگران افغان، همواره از مسایل مهم مورد بحث سران افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

آغاز روند فرستادن کارگران افغان برای کار در کشورهای خلیج فارس، برنامه‌ای است که وزارت کار و امور اجتماعی از سال‌ها پیش به دنبالش بوده است و اکنون وزارت کار و امور اجتماعی کشور اعلام کرده است که کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی به پذیرش کارگران افغان علاقه نشان داده‌اند.

آقای تهینج می‌گوید: «تلاش ما این است که در سال ۱۴۰۰ اولین پرواز کارگران افغانستان را انشاالله شکل دهیم که این در واقع تحولی است در بازار کار أفغانستان.»

اجرایی شدن این تعهد امیدواری زیادی را مبنی بر توانایی دولت در کاریابی در خارج از کشور نشان می‌دهد.

تا پیش از این جوانان افغان از راه‌های قاچاق به کشورهای مختلف، از جمله حاشیه خلیج فارس، سفر می‌کردند و در شرایط بد و بدون حمایت سیاسی استخدام می‌شدند. در بسیاری شرایط که کارگر و کارفرما با مشکل رو‌به‌رو می‌شدند، هیچ حمایتی از کارگر افغان صورت نمی‌گرفت. 

گذشته از خطر ناامنی و تروریسم، نرخ بیکاری در افغانستان حدود ۳۰ درصد است و میلیون‌ها شهروند واجد شرایط کار، در سرگردانی و وضعیتی مبهم به سر می‌برند. 

سازمان بین‌المللی کار این میزان بیکاری را بالاترین نرخ بیکاری در جهان دانسته است.