احتمال صدور تاییدیه برای نخستین واکسن کرونای نوجوانان

برای بازگشایی بدون خطر مدارس به طوری که به فاصله‌گیری اجتماعی و سایر محدودیت‌ها نیز نیازی نباشد، مصون‌سازی کودکان مهم است

سایر سازندگان واکسن کرونا نیز در حال امکان‌سنجی تزریق بی‌خطر واکسن‌های خود به کودکان هستند - JACK GUEZ / AFP

به گفته محقق ارشد تولید واکسن فایزر‌-‌‌بیونتک احتمال دارد در ماه ژوئن برای نخستین واکسن کرونای کودکان ۱۲ سال و بالاتر تاییدیه صادر شود.

اوگور شاهین، استاد ارشد دانشگاه و یکی از پایه‌گذاران شرکت بیونتک، در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل گفت که «نتایج رضایت‌بخشی» در آزمایش‌های اولیه به دست آمده است و نشان می‌دهد که «واکسن خیلی خوب» کودکان ۱۲ سال به بالا را مصون می‌کند.

شرکت فایزر‌-‌بیونتک روز جمعه درخواست بسط تاییدیه واکسن برای تزریق به کودکان رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال را به مراجع مقررات دارویی اتحادیه اروپا تحویل داد.

این دو شرکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند با توجه به آنکه بنا بر تحقیقات پیشرفته‌شان در مورد ۲ هزار کودک در این رده سنی، ایمنی و اثربخشی واکسن ثابت شده است به سازمان دارویی اروپا (ای.ام.ای) درخواست داده‌اند.

با توجه به آنکه اغلب ارزیابی‌های لازم چند هفته طول می‌کشد، بنابراین تزریق واکسن به کودکان این رده سنی را می‌توان از ماه ژوئن آغاز کرد.

شاهین همچنین ابراز امیدواری کرد که تزریق واکسن به کودکان کوچکتر هم امسال (۲۰۲۱) انجام گیرد.

او در مصاحبه با اشپیگل گفت: «نخستین نتایج مربوط به رده سنی ۵ تا ۱۲ سال را در ژوئیه و کودکان کوچک‌تر را در ماه سپتامبر به دست می‌آوریم. اگر همه چیز به خوبی پیش برود به محض آنکه ارزیابی داده‌ها انجام بگیرد در کشورهای مختلف برای دریافت تاییدیه واکسن رده‌های مختلف سنی کودکان درخواست خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل ماه آوریل هم فایزر‌-بیونتک به سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست داده بودند تا برای بسط مجوز اضطراری واکسن برای تزریق به کودکان رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال تاییدیه صادر کند.

سازمان دارویی اروپا در دسامبر سال گذشته (۲۰۲۰)، برای این واکسن تاییدیه صادر کرده بود که مجوز تزریق آن به تمامی افراد ۱۶ ساله و بالاتر در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا بود.

در حال حاضر مشخص نیست که چه زمانی برای دریافت تاییدیه به سازمان مقررات فرآورده‌های بهداشتی و دارویی (ام.اچ.آر.ای) درخواست خواهند داد اما سخنگوی فایزر اواخر ماه مارس در مصاحبه با روزنامه گاردین ابراز امیدواری کرده بود که «طی دو ماه آینده» داده‌های لازم را تحویل بدهند.

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان، هم روز جمعه گفت صدور تاییدیه «در پیکار ما برای تزریق واکسن تفاوت واقعا چشمگیری پدید خواهد آورد.»

خطر کوویدـ۱۹ برای کودکان در قیاس با بزرگسالان بسیار کمتر است اما با توجه به آنکه بر اساس شماری از تحقیقات، نوجوانان هم در انتقال ویروس می‌توانند نقش داشته باشند احتمالا تزریق واکسن به تمام رده‌های سنی کودکان می‌تواند در پایان‌دادن به همه‌گیری نقش مهمی ایفا کند.

برای بازگشایی بدون خطر مدارس به طوری که به فاصله‌گیری اجتماعی و سایر محدودیت‌ها نیز نیازی نباشد، مصون‌سازی کودکان مهم است.

شاهین در مصاحبه با اشپیگل تاکید کرد که بازگشت کودکان به روال عادی تحصیل و فراهم شدن امکان دیدن اقوام و دوستان بسیار مهم است.

سایر سازندگان واکسن کرونا مثل آسترازنکا، مدرنا و جانسون اند جانسون نیز در حال امکان‌سنجی تزریق بی‌خطر واکسن‌های خود به کودکان هستند.

گزارش تکمیلی در ای‌پی

© The Independent