جمهوری‌خواهانی که به بایدن رای دادند، حالا چه حالی دارند؟

زمان نشان خواهد داد جمهوری‌خواهانی که به بایدن رای دادند تا سال ۲۰۲۴ به او پایبند خواهند بود یا نه

بایدن برای کسانی که خواهان بازگشت به شرایط عادی بودند یک پیشرفت محسوب می‌شدـ Brendan Smialowski / AFP

صد روز پس از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن و در آستانه نخستین سخنرانی‌اش در کنگره، به راحتی می‌توان گفت که رای‌دهندگان دموکرات تا این‌جا از عملکرد رئیس جمهور راضی‌اند.

اما رای‌دهندگان جمهوری‌خواهی که نوامبر۲۰۲۰، ترجیح دادند به یک دموکرات رای دهند چه؟ هرچه باشد، بایدن خود را فردی معتدل و مایل به مصالحه با جمهوری‌خواهان کنگره در زمینه قانون‌گذاری معرفی کرده است.

نظر میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس سنا، قطعا این نیست. او روز سه‌شنبه گفت که ریاست‌جمهوری بایدن تاکنون «در واقع ظاهرسازی بوده است» و افزود «آقای بایدن به‌عنوان فردی معتدل نامزد انتخابات شد، اما من تا به حال نشانی از اعتدال در کار‌های او ندیدم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کانل اظهار داشت که جای تعجب نیست، زیرا هدف او این است که پس از انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ عنوان رهبری اکثریت را پس بگیرد. آن دسته از مردم عادی آمریکا که به بایدن فرصتی دادند هم کمی سردرگم‌اند. 

بایدن برای کسانی که خواهان بازگشت به شرایط عادی بودند قطعا یک پیشرفت محسوب می‌شد. بی‌تعارف می‌توان گفت که دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تقریبا برابر با ۱۵۰۰ روز هرج‌ومرج بود. پیام‌های غیرقابل پیش‌بینی چهل‌وپنجمین رئیس جمهور، درگیری‌های بچه‌گانه‌اش با مطبوعات، توهین‌ کردن‌ها، نظریه‌های توطئه و موضوع‌های احمقانه روزمره‌ای که در طول چهار سال عادی شده بودند، از بین رفته‌اند. بایدن در مقابل او تقریبا کسل‌کننده است و در حساب توییتر او نیز فقط تعدادی بیانیه رسمی و نیمه‌مطبوعاتی وجود دارد.

در مورد مالیات و هزینه‌ها هم جای تعجب ندارد که بایدن دموکرات می‌خواهد هزینه‌ها را افزایش بدهد و مالیات‌ها را بالا ببرد. می‌شود گفت اهداف بلند‌پروازانه بایدن تمام پیشنهادهای باراک اوباما در دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. بایدن سرانجام «طرح نجات آمریكا»، لایحه ۱.۹ تریلیارد دلاری برای مبارزه با کووید، را به تصویب رساند. هزینه طرح زیرساخت‌های او یا «طرح اشتغال‌زایی در آمریکا»، ۲.۲ تریلیارد دلار و «طرح حمایت از خانواده‌های آمریکایی» نزدیک به ۲ تریلیارد دلار است. 

این مبلغ ۶ تریلیارد دلار از طرح بودجه ۶.۱ تریلیارد دلاری که برای سال مالی آینده تخمین زده شد، بیشتر است. با توجه به ۲۸ تریلیارد دلار بدهی ملی که کشور در حال حاضر با آن مواجه است، هر جمهوری‌خواهی که دنبال هزینه‌های زمان بیل کلینتون بود، در نهایت نسخه کم‌هزینه‌تر برنی سندرز دستش را گرفت. طبیعتا، رئیس جمهور اظهار می‌کند که هزینه‌های پیشنهادی خود را با بالا بردن مالیات‌ها برای افراد ثروتمند تامین خواهد کرد، امری که در نظرسنجی‌ها بازخورد خوبی داشته است. با این حال، مشخص نیست افزایش بالاترین نرخ مالیات بر درآمد از ۳۷ درصد به ۳۹.۶ درصد و افزایش مالیات بر سود سرمایه به تقریبا ۴۰ درصد برای کسانی که سالانه بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند، چگونه می‌تواند برای پرداخت طرح‌های تهاجمی بایدن درآمدی کافی ایجاد کند. 

فرمان‌های اجرایی در دوره‌های اخیر ریاست‌جمهوری به ابزاری پرطرفدار تبدیل شده‌اند و هر جمهوری‌خواهی که به بایدن رای داد چون فکر می‌کرد جلوی آنها را خواهد گرفت، احتمالا ناامید شده است. بایدن نه‌ تنها در ۱۰۰ روز اول کار خود ۴۰ فرمان اجرایی امضا کرد، بلکه ۳۹ فرمان دیگر را نیز لغو کرد. این در حالی است که باراک اوباما در ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری خود ۱۹ فرمان را امضا و ۹ فرمان را رد کرد. جورج بوش ۱۱ فرمان امضا کرد و چهار فرمان را رد کرد.

بایدن بابت طرح قوانین رای‌گیری جدید در ایالات مختلف و توصیف قوانین جدید ایالت جورجیا در زمان جیم کرو به عنوان «قوانینی که جیم کرو پس از مصرف استرویید وضع کرد»، هم با انتقادهایی روبه‌رو شده است. دوران جیم کرو علاوه بر رستوران‌های سیاه‌و‌سفید، فواره‌های آب و ورودی‌های مجزا در سینما‌ها، به تاکتیک‌های سرکوب رای‌دهندگان مانند مالیات نظرسنجی، آزمون سواد و همه چیز به غیر از رفتار‌های تحقیرآمیزی که با رای‌دهندگان سیاه‌پوست می‌شد، شناخته می‌شود. انگیزه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه برای تصویب قوانین رای‌گیری جدید قطعا می‌تواند برای تجلیل از ترامپ و تایید دروغ‌های او درباره انتخابات باشد. اما اشارات مداوم بایدن به دوران دردناک جیم کرو به رفع شکاف بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آینده کمکی نمی‌کند. 

این اشارات همچنین بایدن را وارد جنگ‌های فرهنگی کرده‌اند. بازی «آل استار» لیگ برتر بیسبال قرار بود در ایالت جورجیا، محل استقرار تیم «آتلانتا بریورز»، برگزار شود. بایدن پس از تصویب قانون انتخابات جدید گفت از تصمیم لیگ برتر بیسبال به انتقال محل برگزاری مسابقه به جایی دیگر «به‌شدت حمایت می‌کند». این لیگ ۲۴ ساعت بعد اعلام کرد که بازی را به شهری دیگر منتقل می‌کند. پس از ورود ترامپ به بحث‌های لیگ ملی فوتبال آمریکا (ان‌اف‌ال) در مورد زانو زدن هنگام خواندن سرود ملی، می‌شود فهمید چرا بعضی‌ها از این اقدام بایدن دلخور شده‌اند. 

زمان نشان خواهد داد جمهوری‌خواهانی که به بایدن رای دادند تا سال ۲۰۲۴ به او پایبند خواهند بود یا نه. در حال حاضر آن رای‌دهندگان دستاورد‌های خود را در بهترین حالت «مبهم» توصیف می‌کنند.  

(جی کاروسو سردبیر وب‌سایت خبری واشنگتن اگزمینر است)

© The Independent