عزل سوءاستفاده‌کنندگان از واکسن‌های پاکبان‌ها؛ اعلام قرارداد خرید ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا

گروه‌های پرخطر مانند کادر درمان، کارکنان غسالخانه‌ها و پاکبان‌ها در اولویت دریافت واکسن قرار دارند

نبود شفافیت و برنامه ریزی مناسب در امر تهیه و توزیع واکسن کرونا در ایران- عکس از احسان تقی بیگلو، ایسنا

به دنبال افشای سوءاستفاده اعضای شهرداری منطقه ۶ تهران از واکسن‌های تخصیص‌یافته به پاکبان‌ها و کارکنان بهشت زهرا، شهرداری تهران برای بررسی موضوع تشکیل داد و گفته می‌شود خاطیان شناسایی و عزل شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، یک نفر از مسئولان نواحی به تزریق واکسن از سهمیه مذکور اقدام کرده است که امروز به همراه سه نفر از همکاران ذیربط در ناحیه عزل شدند.

مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان این که هیچ یک از مدیران شهرداری تا رده چهار مدیریتی تزریقی از این طریق انجام نداده‌اند، گفت که اخبار منتشره در خصوص استفاده مدیران از واکسن صحت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس سند ملی واکسیناسیون، گروه‌های پرخطر مانند کادر درمان، کارکنان غسالخانه‌ها و پاکبان‌ها در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

اواخر فروردین نیز گزارش‌هایی از سوء استفاده برخی اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آبادان و علی آباد کتول از سهمیه واکسن پاکبان‌ها منتشر شده بود، که واکنش معاون اول رییس جمهوری را به دنبال داشت.

با وجود گذشت بیش از یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ و تلاش بسیاری از کشورها برای تهیه هر چه بیشتر واکسن و تسریع روند ایمن‌سازی عمومی، ایران که با موج چهارم کرونا روبرو شده اقدام مؤثری انجام نداده است.

مسئولان هر از گاهی از قراردادهای خرید واکسن خبر می‌دهند و در آخرین مورد، امروز معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی ایران گفت قرارداد خرید بیش از ۹۰ میلیون واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش ایرنا، جمشید انصاری گفت، سهمی که از کوواکس گرفتیم چیزی حدود ۲۱ میلیون، قراردادهای اسپوتنیک وی روسیه ۶۰ میلیون، و چین بیش از ۱۰ میلیون دوز بوده و دوزهایی هم از قبل تحویل گرفته شده است.

نبود شفافیت و برنامه ریزی مناسب در امر تهیه و توزیع واکسن کرونا در ایران، حتی باعث شده برخی گزارش‌ها از به‌وجود آمدن بازار سیاه برای این کالای حیاتی که در سایر کشورها به رایگان ارائه می‌شود، خبر دهند.

طبق آمار وزارت بهداشت ایران، تاکنون ۷۹۸ هزار و ۴۶۵ نفر دوز اول واکسن و ۲۰۴ هزار و ۱۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده به یک میلیون و ۲ هزار و ۵۹۱ دوز رسیده است.

جمعیت ایران نزدیک به ۸۳ میلیون است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت در ظهر پنجشنبه، با شناسایی ۱۹ هزار و ۸۹۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران کووید-۱۹ در سراسر کشور به ۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۸۰۵ نفر رسیده است.

با فوت ۳۸۵ نفر دیگر از مبتلایان در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران نیز به ۷۱ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.