جزئیات درگیری محدود قایق‌های سپاه با شناورهای گشتی آمریکایی

به گفته نیروی دریایی آمریکا، گروهی از قایق‌های تندرو سپاه برخلاف قوانین دریانوردی و در تاریکی شب به یک قایق گشت ساحلی نیروی دریایی و یک قایق گشتی گارد ساحلی آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شدند

قایق گشت ساحلی نیروی دریایی آمریکا «یواِس‌اِس فایربولت»-ARLO K. ABRAHAMSON / US NAVY / AFP

بامداد دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۶ آوریل ۲۰۲۱) نیروی دریایی آمریکا سه تصویر منتشر کرد و روز بعد از آن، فیلم مزاحمت گروهی از شناورهای نیروی دریایی سپاه از ‌جمله شناور تندرو ۵۵ متری شهید ناظری، متعلق به نیروی دریایی سپاه که در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برای یک قایق گشتی گارد ساحلی آمریکا به اسم «مونوموی» (USCGC Monomoy) در جنوب خلیج‌فارس را، در اختیار رسانه‌های آمریکایی گذاشت. دقایقی پس از انتشار موارد یاد شده، نیروی دریایی سپاه در واکنش به این تصاویر و فیلم‌ها، برای دو شناور آمریکایی دیگر این بار در شمال خلیج‌فارس مزاحمت ایجاد کرد؛ مزاحمتی که باعث شد خدمه شناورهای آمریکایی برای هشدار به افسران سپاه، گلوله رسام شلیک کنند تا آن‌ها را فراری دهند.

بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا، گروهی از قایق‌های تندرو سپاه به‌طور غیرایمن و برخلاف قوانین دریانوردی، در تاریکی شب به یک قایق گشت ساحلی نیروی دریایی آمریکا به نام «یواِس‌اِس فایربولت» (USS Firebolt) و یک قایق گشتی گارد ساحلی آمریکا به نام «بارانوف» (USCGC Baranof) که در حال انجام ماموریت گشت دریایی در شمال خلیج‌فارس بودند، نزدیک شدند.

پس از آن که شناورهای سپاه به کمترین فاصله‌ مجاز نزدیک شدن یک شناور متخاصم به شناورهای آمریکایی، یعنی ۶۸ یاردی (۶۲ متری) رسیدند، خدمه شناورهای آمریکایی، روی رادیو به خدمه قایق‌های ایرانی هشدار دادند و سپس از بلندگو استفاده کردند. در نهایت پس از آن که قایق‌های تندرو از دور شدن خودداری کردند، شناورهای آمریکایی مجبور شدند با گلوله‌های رسام به سمت آن‌ها شلیک کنند تا به آن‌ها هشدار دهند؛ اقدامی که نتیجه داد و به فرار قایق‌های تندروی سپاه منجر شد.

برخلاف نیروی دریایی ارتش ایران، نیروی دریایی سپاه همچون سایر نیروهای چهارگانه سپاه پاسداران، به علت اهمیت ندادن به نظم و انضباط نظامی، از رعایت اصول و قوانین جاری بین‌المللی به خصوص در امر دریانوردی سر باز می‌زنند؛ امری که می‌تواند برای خدمه شناورهای این نیرو و همچنین شناورهایی که آن‌ها برایشان مزاحمت ایجاد می‌کنند، سوانح و عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، نیروی دریایی و گارد ساحلی ایالات‌متحده آمریکا سال‌ها است که با معضل اقدامات نمایشی و جنون‌آمیز نیروی دریایی سپاه در آب‌های خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان دست‌وپنجه نرم می‌کند و در برخی موارد با استفاده از قوه قهریه مجبور به فراری دادن شناورهای سپاه می‌شود.

هدف نیروی دریایی سپاه از این قدرت‌نمایی‌های غیرایمن چیست؟

فرماندهان سپاه از طریق انجام اقدامات شبه‌تهاجمی، غیرایمن و جنون‌آمیز در آب‌های جنوبی ایران در سال‌های اخیر، همواره دو هدف اصلی را دنبال کرده‌اند: نخست آن که نیروی کوچک و شبه‌نظامی‌ خود را در برابر دیدگان مقامات لشکری و کشوری رژیم جمهوری اسلامی، نیرویی موثر و توانمند در مقابله با نیروی دریایی آمریکا نشان دهند تا برای افزایش چشمگیر بودجه سالیانه این نیرو در مقایسه با نیروی دریایی بزرگ ارتش، توجیهی دست و پا کنند. دومین هدف این دست اقدامات، در واقع قدرت‌نمایی کاذب با هدف افزایش روحیه کارکنان سپاه، هواداران جمهوری اسلامی و همچنین شبه‌نظامیان خارجی سپاه قدس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال گذشته، نیروی دریایی سپاه با برگزاری رزمایش‌های مختلف، با استفاده از قایق‌های تندرو و حتی قایق‌های ماهیگیری اجاره شده از ماهیگیران محلی در بندرعباس، چندین رژه  به راه انداخت و از طریق رونمایی از یک کشتی حمل بار خریداری شده از ایتالیا به نام گالکسی اِف (Galaxy F) و معرفی آن به عنوان کشتی اقیانوس‌بر رودکی، سعی کرد تا خود را در مقایسه با نیروی دریایی ارتش، فعال‌تر، موفق‌تر و قدرتمندتر نشان دهد.

در همین راستا، اقداماتی نمایشی و البته غیرایمن همچون حرکت شناورهای سپاه در نزدیکی شناورهای آمریکایی و نزدیک شدن غیرایمن آن‌ها به قایق‌های گشتی آمریکایی، که می‌تواند موجب بروز سانحه شود، نیز در دستور کار آن‌ها قرار داشته است.

آیا نیروی دریایی سپاه توان مواجهه با گارد ساحلی و نیروی دریایی آمریکا را دارد؟

اقدامات تهاجمی، نمایشی و ناایمن نیروی دریایی سپاه در آب‌های جنوبی ایران، عمدتا با استفاده از شناورهای غیرمسلح و پشتیبانی انجام می‌شود. به عنوان مثال، در جریان واقعه روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، نیروی دریایی سپاه فقط شناور پشتیبانی تندرو شهید ناظری را که در نیروی دریایی آمریکا حارث-۵۵ (Harth-55) نام گرفته است، برای مزاحمت و اقدامات غیرایمن به نزدیکی قایق گشتی مونوموی گارد ساحلی آمریکا در جنوب خلیج‌فارس فرستاد. شناور شهید ناظری تنها به یک تیربار اِی‌کِی-۶۳۰ کمند در عرشه خود مجهز است تا از این شناور در برابر خطر پرواز هواگردهای متخاصم در ارتفاع پست، محافظت کند.

در صورت استفاده نیروی دریایی سپاه از قایق‌های موشک‌انداز و شناورهای مسلح به تسلیحات سنگین برای مواجهه با شناورهای آمریکایی در خلیج‌فارس و همچنین درگیری نظامی با آن‌ها، این نیرو به علت نداشتن پشتیبانی هوایی به کمک هواپیماهای جنگنده رهگیر و تهاجمی پیشرفته، در جریان حملات هوایی تلافی جویانه نیروی هوایی و دریایی آمریکا، با نابودی شناورها و پایگاه‌های خود در سراسر مناطق جنوبی ایران مواجه خواهد شد؛ بنابراین، در صحنه نبرد دریایی نیز آن نیرویی که در آسمان برتری دارد، برنده نبرد خواهد بود؛ نه جنگنده بمب‌افکن‌های تاکتیکی سوخو-۲۲ نیروی هوافضای سپاه در شیراز و نه جنگنده بمب‌افکن‌های همه‌منظوره اف-۴ئی فانتوم۲ نیروی هوایی ارتش در بوشهر و بندرعباس، هیچ یک توان محافظت از شناورهای سپاه در برابر جنگنده‌های کشورهای متخاصم را ندارند.

اقدامات ناایمن نیروی دریایی سپاه و خطرات آن برای امنیت دریانوردی نظامی و غیرنظامی

آنچه افسران نیروی دریایی و گارد ساحلی آمریکا را در مواجهه‌ با شناورهای سپاه نگران می‌کند، نه تسلیحات و قابلیت‌های اندک تهاجمی آن‌ها که بی‌اطلاعی افسران نیروی دریایی از قوانین بین‌المللی دریانوردی و ناآشنایی آنان با اصول ایمنی است؛ خدمه قایق‌های تندرو در صورت برخورد با شناورهای آمریکایی در یک مانور خطرناک، جان خود را از دست خواهند داد.

به عنوان مثال، در بامداد سه‌شنبه هفتم اردیبهشت برابر با ۲۷ آوریل، پس از آن که گروهی از قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه در تاریکی شب به شناورهای آمریکایی نزدیکی شدند، بیم آن می‌رفت که به علت مجهز نبودن افسران نیروی دریایی سپاه به دوربین‌های دید در شب، با دو قایق گشتی آمریکایی برخورد کنند. به همین دلیل، خدمه آمریکایی این دو شناور، به دنبال نزدیک شدن این قایق‌ها در تاریکی شب، مجبور شدند گلوله‌های رسام و هشداردهنده به سمت آن‌ها شلیک کنند تا آن‌ها را فراری دهند.

آخرین مواجهه خصمانه و ناایمن نیروی دریایی سپاه با نیروی دریایی و گارد ساحلی آمریکا روز ۱۳ فرودین ماه یعنی ۱۱ روز پیش از آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای در وین رخ داد و تصور نمی‌شد در حالی که این مذاکرات همچنان در جریان است، نیروی دریایی سپاه باز هم دست به اقداماتی تهاجمی بزند. اما تهاجم بامداد دیروز نشان داد که مذاکرات هسته‌ای در وین هم نمی‌تواند باعث پایان یا دست‌کم توقف موقتی اقدامات خصمانه سپاه در آب‌های جنوبی ایران شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه